Hur skiljer sig event- och mässbranschen i andra länder jämfört med i Sverige? I Sverige och Tyskland har det länge funnits en stark tradition där hallägare och mässarrangörer ägs av samma företag. Det har i sin tur ägts av en stad, stat eller region. Enligt Björn Wengse, är Stockholmsmässan ett sådant exempel, där mässan ägs av Stockholms kommun och Stockholms handelskammare. På samma sätt har det sett ut i Tyskland under många år.
– Tittar man däremot på marknaden i England, så är hallägaren en stad eller region och arrangörerna är andra företag som boka tider i dessa anläggningar. Den rollfördelningen stimulerar till konkurrens och utveckling. Det bidrar också till att det ställs högre krav på ägarna av anläggningarna så att de måste leverera en mötesplats av värde. En annan stor skillnad är att Tyskland har mycket större mässor än Sverige, exempelvis CeBIT som är gigantisk.
Trender i USA
USA har gigantiska mässanläggningar och stora convention halls i städerna. De byggs och finansieras genom ett samarbete mellan näringsliv och städerna.
– I Sverige har vi inte så många sådana, utan många av de större mötesplatser som finns i Sverige har legat utanför stadskärnorna. Numera finns fler bra anläggningar centralt, om än inte riktigt bra anpassade för mässor. Det är även väldigt hög konkurrens i USA på både mässor och konferenser. Fördelen är dock att man har ett gemensamt språk och gemensamma värderingar, så deras nischade event blir gigantiskt stora.
I Sverige kan de nischade eventen och mässorna inte bli så mycket större än vad de redan är, förklarar Björn Wengse och menar att det beror på Sveriges befolkningsmängd. USA är ett stort land och lockar därför väldigt många människor till väldigt nischade event. En annan trend som han kan se är att amerikanarna tidigare inte var lika ambitiösa kring hur deras montrar skulle se ut. I Europa av utställarna betydligt noggrannare med utformningen av montrarna.
Vilket land i världen är bäst på att göra event?
– England är nummer när det gäller antal arrangörer och projekt. Många av de stora internationella mässarrangörerna i dag, kommer ursprungligen från England och har etablerat sig i stora delar av Asien. England har också haft en mest expansiva uppgången genom tiderna, vilket beror på att landet haft en mångårig tradition av att ha kolonier i andra delar av världen. Därför är de vana att resa till Sydostasien. De har heller inte haft en stark koppling mellan en fysisk mässanläggning och arrangör, vilket har gjort att det finns bra förutsättningar att ordna mässor där.
Tror du att den starka kopplingen mellan anläggningar och arrangörer har hämmat utvecklingen i Sverige?
– Ja, det tror jag absolut. Det tror jag den har gjort under många år. Jag vill inte kritisera de stora mässhallsägarna, men det är tveklöst så att de under många år inte haft intresse av att det ska skapas nya mässor än de mässor som de har i sina egna lokaler. I Sverige har de stora mässhallsägarna haft sina egna mässor och inte intresserat sig för att utsätta de för en sund konkurrens som skulle ha utvecklat branschen snabbare. Vi har också egna anläggningar och kan hamna i en liknande situation, men lyckligtvis har vi sällan förfrågningar om mässor och events som kan äventyra våra egna projekt. Vår policy är att välkomna alla seriösa arrangörer.