Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg deltog under mässan i fjol och redan under mässans tio dagar upplevde de att responsen var god och att de tyska besökarna visade stort intresse för besöksmålet. Den bilden blev bekräftad med besked vid utvärderingen av den efterföljande säsongen.
– Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men i år har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger, berättar Maria Engström Weber, vd på Visit Trollhättan Vänersborg.
Svenskt hantverksöl i Tyskland
Ökat intresse tack vare mässan har även bryggeriet Poppels märkt av. De säljer redan idag sin hantverksöl i 40 länder och samma dag som mässan invigdes, den 17 januari, tog de över en tapp på ett av Berlins mer välkända ölställen, Mikkeler Bar.
– Det känns självklart jätteroligt, ett fint erkännande i ölens hemland. Jag tycker man har märkt av ett ökat intresse för svensk ölkultur under de senaste två åren, framför allt från yngre tyskar, säger exportchef Petter Gunnarson.
En annan organisation med goda erfarenheter från sitt mässdeltagande är Matrundan Österlen som deltog i den svenska montern både 2018 och 2019.
– Vi ville visa upp Österlen som den kulinariska region den är och få tyskarna att inse hur nära vi finns. Redan innan vi åkte ned fick vår medverkan ett väldigt medialt genomslag och det är något som sedan har gett effekt. Det är de sista åren som Matrundan verkligen har tagit fart och 2019 hade vi runt 100 000 besökare, berättar Hans Svensson från Petersborgs gård.
Antalet svenska besökare ökar
Men uppmärksamheten efter mässan skedde inte riktigt på det sätt som Hans Svensson hade förutspått. Det är nämligen inte främst utländska besökare som besöker Matrundan Österlen – inte än – utan svenskar. Själv uttrycker han det som att ”en utländsk mässa gjorde oss kända i Sverige”.
– Jag är övertygad om att Grüne Woche har bidragit till vår framgång. Vi hade aldrig fått den här mediala uppmärksamheten om vi inte hade åkt till Berlin. På sikt hoppas vi så klart att vi ska få ett större genomslag även internationellt, men vi är otroligt glada och tacksamma över den draghjälp som mässan har gett oss på hemmaplan, säger Hans Svensson.
Grüne Woche
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård och äger rum mellan den 17 och 26 januari 2020 då runt 400 000 besökare väntas. Sverige deltar med runt 25 företag, främst småskaliga livsmedelsproducenter med stark lokal anknytning, som är samlade i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket.
Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet är att väcka intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör. Ett sätt att uppnå det målet är att lyfta fram de mervärden som svensk mat och dryck kan erbjuda, inte minst kring hållbarhet och den höga djurvälfärden. Jordbruksverket har haft i uppdrag från regeringen att genomföra det svenska deltagandet på Grüne Woche under 2018, 2019 och i år.
Svenskar på årets Grüne Woche 17-26 januari
- Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier – sammanslutning av 42 hantverksbryggerier över hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar. Medverkar på mässan gör Poppels Bryggeri (Jonsered), Närke Kulturbryggeri (Örebro), Nääs Gårdsbryggeri (Ydre), Sahlins Brygghus (Borlänge), Wermlands Brygghus (Kristinehamn), Qvänum Mat & Malt (Kvänum), Walhöll (Söderbärke) och Lundabryggeriet (Torna Hällestad).
- Mjödhamnen (Hällefors) – pionjär inom mjöd i Sverige som både importerar och tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
- Krokstad Herrgård (Säffle) och Almars Krog (Karlstad) – de båda värmländska matdestinationerna serverar älgburgare på mässan.
- Nifa – Branschföreningen för värmländska matföretag deltar på mässan tillsammans med Grinnemo Hallon och Honung (Gräsmark) med en värmländsk tapas av trattkantarellchutney och ost.
- Orkla Foods – Med över 40 varumärken Nordens största aktör inom dagligvaruhandel. Orkla deltar med produkter från Abba (Kungshamn), Frödinge (Frödinge, Vimmerby) och Anamma (Eslöv), sojabaserade veganska produkter tillverkade i Sverige för den som vill äta mindre kött.
- Pomologik (Strängnäs) – hantverksmässig tillverkning av cider på svenska äpplen.
- Hornuddens trädgård (Strängnäs) – Ekologisk odling vid Mälarens strand med restaurang- och caféverksamhet.
- Swedish Gourmet Food (Göteborg) – prisbelönad inlagd sill från svenska producenter och hållbart fiske. De tre sillinläggningarna i serien ”Swedish Gourmet Herring” har tagits fram i samarbete med gourmetkockar. Företaget står även bakom arrangemanget Sillens helg som årligen hålls första helgen i juni på Marstrand.
- Sörgården Måla (Arboga) – en ekologiskt certifierad producent av grillsåser, marmelader, senap och chutneys som använder 100 procent naturliga råvaror. Medverkar på mässan med grillsåser som serveras till grillad älgkorv.
- Visit Trollhättan Vänersborg – Ekoparken Halle- och Hunneberg strax utanför Trollhättan bjuder på ett storslaget landskap med berg och djupa raviner. Som ett av Sveriges mest älgtäta områden finns där också goda chanser möta skogens konung. Besökare kan följa med erfarna guider på älgsafari och lära sig mer om djuren i parken.