”Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
”Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen”, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom idag 14 april.
”Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag.
Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.