Twitter har under de senaste året minskat i användarantal till förmån för Facebook, Instagram och Snapchat.
Många dömde ut mikrobloggen då den inte alls har visat samma tillväxtsiffror som sina konkurrenter. Under 2017 skedde dock ett trendbrott. En förklaring till framgången är Twitters styrka är att kunna livesända evenemang som sedan kan kommenteras i realtid.
Twitter har ökat användarantalet med 14 procent
Enligt Twitters egna siffror ska det dagliga användandet ökat med 14 procent det senaste året. Det månatliga användandet har växt med fyra procent. Under det tredje kvartalet ökade antalet användare globalt med 4 miljoner.
Såhär säger Twitters nordenchef om ökningen:
– Vi ser en mycket positiv trend just nu i hela Norden med ökat intresse från annonsörer främst kring Twitters videoannonsprodukter. Det senaste året har många av våra kunder ökat sina investeringar i video på plattformen rejält, säger Faje Gani, nordenchef på Twitter till Resumé och fortsätter:
– Den positiva trenden fortsätta i 2018 och jag tror att det kommer blir ett mycket spännande år för Twitter i Norden. Till exempel Melodifestivalen, Vinter-OS, Riksdagsvalet och Almedalen är stora möjligheter för annonsörer. Vi ser redan nu en mycket stor efterfrågan från annonsörer kring Almedalen nästa år och även för den relativt nya Järvaveckan i Stockholm.