Det är ett storslaget rekord för Nordens största arena och betyder mycket för Göteborg som stad och som destination.
Lotta Nibell är vd på Got Event som driver Ullevi:
– Vi har haft en helt makalös sommar och Ullevi visar gång på gång att arenan är en fantastisk mötesplats. Här skapas minnen för livet och många magiska ögonblick delas under en kväll. Ullevis placering mitt i stan är unik och värdefull för både för publiken såväl som för restauranger, hotell och shopping. Det är en svårslagen position.
Ullevi ger en turistekonomisk omsättning på 1,5 miljarder kronor
Senaste rekordsommaren för Ullevi var 2016. Då hade arenan 8 konserter med cirka 450 000 besökare och tillsammans med övriga evenemang en total publiksiffra på knappt 600 000. I år har Ullevi haft 13 konserter och inklusive övriga evenemang en total publiksiffra på nästan 800 000 besökare.
– Varje konsert har också stor betydelse för stadens lokala näringsliv. Prognosen pekar mot att Ullevi kommer ge en turistekonomisk omsättning på 1 – 1,5 miljard kronor. Det är så mycket som tillresta besökare spenderar på restaurangbesök, hotell och shopping. Därtill ska adderas de turistekonomiska effekter som Scandinavium och övriga arenor bidrar med. Det blir ett oerhört starkt år för besöksnäringen i Göteborg, fortsätter Lotta Nibell.
Klart med sju konserter 2023
Även nästa år blir det en mycket bra konsertsommar på Ullevi. Hittills är Ullevi bokad för sju spelningar, tre med Bruce Springsteen och fyra med Coldplay.
– Konkurrensen är stor både nationellt och internationellt men vi har ett mycket fint samarbete med våra arrangörer. Publiken trivs också i Göteborg och på Ullevi. Jag hoppas så klart att Ullevi blir aktuell för ytterligare artister men i dagsläget är det sju konserter som gäller, avslutar Lotta Nibell.