Nu startar Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Göteborg & Co ett innovationsprogram för att utveckla nya affärsmodeller i samarbete med företag i regionens besöksnäring.
– Pandemin har lett till att även duktiga entreprenörer har behövt avveckla sina verksamheter. Det är personer som byggt upp kompetens och nätverk som är ovärderliga. Många sitter på idéer om företagsutveckling inom besöksnäringen. Det vore slöseri att kasta bort detta, säger Jonas Fasth, projektledare på Handelshögskolan.
Det internationella resandet har nästan upphört
Sedan i våras har kultur- och idrottsevenemang ställts in, vetenskapliga möten av- och ombokats, Liseberg och Svenska Mässan tvingats hålla stängt och det internationella resandet nästan upphört. Det har fått flera följder för Göteborg.
– Besöksnäringen genererar jobb och bidrar till en levande stad för både besökare och göteborgare. Pandemin har drabbat näringen hårt vilket på sikt riskerar utarma stadens och regionens konkurrenskraft och attraktivitet. Med det här projektet vill vi bidra till en hållbar och innovativ besöksnäring i framtiden, säger Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co.
Får stöd att utveckla affärsmodeller, produkter och tjänster
Företagen som medverkar i innovationsprogrammet får stöd att utveckla affärsmodeller, produkter och tjänster för nya marknader och kundgrupper.
Programmet ger också utrymme för reflektion och bearbetning av det som hänt. Målet är att stärka förmågan till omstart och branschens långsiktiga innovations- och konkurrenskraft.
Projektet ska också bidra till att få bättre insikter kring vilken kompetens som behövs inom framtidens besöksnäring. Dessutom stärkt förmåga till internationalisering och expansion på nya marknader.
”Risken är stor att bli utkonkurrerad av internationella konkurrenter”
– Traditionellt sett har internationalisering setts som ett risktagande, men under senare år har denna syn omvärderats. När den internationella konkurrensen ökar är det svårt att upprätthålla konkurrenskraft om man har ett nationellt fokus, säger Jonas Fasth, Researcher på Göteborgs universitet och fortsätter:
– Risken är stor att bli utkonkurrerad av internationella konkurrenter på hemmaplan. Detta mönster var tydligt i spåren av finanskrisen 2008 och det finns starka skäl att förvänta sig en liknande utveckling efter coronapandemin.
Genom sitt fokus på att stötta företagens omvandling till en hållbar tillväxtstrategi på längre sikt, blir projektet ett komplement till mer direkta stödåtgärder som arrangeras av andra aktörer i regionen.
Om projektet
Startar i november 2020 och avslutas i februari 2023. 50–75 små och medelstora företag i Göteborgsregionen och övriga Västra Götaland kommer att medverka, uppdelade på fem program som löper över ungefär sex månader vardera.
Företagen möts i grupp för samtal, föreläsningar och workshops, men jobbar även på egen hand med utvärdering, analys och handlingsplaner. Gruppernas sammansättning ska maximera möjligheten till utbyte mellan deltagarna.
Projektet är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Handelshögskolan och finansieras av Tillväxtverket.