Destination Uppsala driver Uppsala Turistinformation. Tillsammans med besöksnäringen har man genom en referensgrupp, intervjuer och workshop arbetat fram en flerårsplan. Det konceptet som man har arbetat med, bygger på hur man bäst ska ta emot Uppsalas besökare. Till sommaren 2018 är de prioriteringar man har satt upp åtgärdade.
Några exempel på åtgärdspunkter är att Uppsalas turistinformatörer under utvalda tider kommer att bemanna besöksintensiva platser så som Resecentrum, Gamla Uppsala och Domkyrkoplan. Bemanning kommer även att ske på större evenemang.
– Vi satsar på att vara fler och bättre besöksmottagare genom att på olika sätt involvera alla som möter stadens turister, säger Helena Bovin, Marknadsansvarig på Destination Uppsala.
Viktigt även med det digitala bemötandet
Gästerna kommer även att kunna få en annan typ av bemötande på hotell, i lobbyn eller på utvalda evenemang. Detta av en turistinformatörs-robot. Besökare kommer att kunna ställa sina frågor till roboten, som sedan svaras på av en turistinformatör. Man har även arbetat med att förenkla information i digitala kanaler och att utveckla samarbeten med lokala ambassadörer i Uppsala.
− Vi vet att både svenska och utländska resenärer gärna söker information inför sin resa i digitala kanaler och att användandet av mobilen ökar, både innan och under resans gång. Våra turistinformatörer har daglig kontakt och svarar på frågor via sociala medier, där Facebook och Messenger är mest frekvent. Samtidigt vet vi att det fysiska mötet på plats fortsatt är viktigt och här ser vi en fördel i att vi är många besöksmottagare i Uppsala, säger Helena Bovin, Marknadsansvarig på Destination Uppsala.