Hallå där… Anna Lakmaker, vem är du och vad jobbar du med?
Jag heter Anna Lakmaker och jag arbetar som vd för Destination Sigtuna AB.
I min roll som VD har jag det övergripande ansvaret för verksamheten, personal och budget.
Det handlar om att säkerställa att den verksamhet vi bedriver är enligt vårt ägardirektiv, vår affärsplan och att personalen har rätt förutsättningar för att utföra sitt arbete.
Destination Sigtuna samägs av Sigtuna kommun och näringslivet i destinationen Sigtuna.
Jag bor utanför Sigtuna tillsammans med familj.
Vad har du för bakgrund yrkesmässigt?
Ända sedan min turismutbildning på gymnasiet och universitet så har jag hängt kvar i den fantastiska besöksnäringen. Jag har förmånen att få arbetat med allt från servitris, bokningsansvarig och i destinationsbolag och destinationer med kommunalt ägande, delägande och privat ägande vilket har gett mig intressanta erfarenheter och lärdomar. Tidigare uppdragsgivare och arbetsgivare är bland annat Countryside Hotels, Swedavia, Destination Uppsala och ägarna av slottsområdet Wenngarn. Jag brinner för kulturmiljöer och möjligheten att via nyttjande skapa förutsättningar för bevarande, samverkan för destinationsutveckling och för att skapa ett starkt näringsliv som kan skapa förutsättningar för besöksanledningar, en bra plats att bo på och lokala arbetstillfällen.
Vad är aktuellt hos er just nu?
Just nu är vi inne i 2021 och planerar för fullt de kampanjer som vi kommer jobba med under det kommande året. Vi suger åt oss av alla den omvärldsinformation som vi kan få tag i för att kunna tolka framtiden för att kunna fokusera på den kommunikation som stärker vårt näringsliv och destination bäst.
Det finns ett fortsatt stort intresse för destinationen Sigtuna. Vi har fantastiska möjligheter till aktivt liv, det romantiska Sigtuna och vi jobbar hårt för att kunna genomföra några av våra evenemang som hybrid eller digitala evenemang.
Sigtuna är känt för sitt arbete inom hållbarhet och vi fortsätter arbeta hårt med dessa frågor inom hela destinationen.
Som destinationsbolag är det viktigt att vi fortsätter att stödja vår av Coronapandemin hårt drabbade näring. Vi har många mötesanläggningar som drabbats hårt av inställda möten och en unik handel i destinationen som nu kämpar för sin överlevnad.
Vad är uppdraget hos er verksamhet?
I våra ägardirektiv har vi uppdraget att marknadsföra destinationen Sigtuna (Arlanda, Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad och en fantastisk landsbygd), bedriva nätverk och destinationsutveckling i destinationen Sigtuna. Vi ska även genomföra tre marknadsföringsevenemang. Tidigare år har dessa varit Sigtuna julmarknad, Sigtuna möte och Sigtuna Litteraturfestival.
Hur jobbar ni i praktiken för att få till möten till er ort?
Tidigare, innan pandemin har vi genom marknadsföring stärkt våra mötesanläggningars kommunikation. Sedan pandemin har vi genom stöd från Sigtuna kommun och Region Stockholm arbetat med Sigtunamodellen.se som är en öppen modell för säkra och kreativa möten i samarbetet med Hyper Island och en professor i epidemiologi. Modellen skall förhoppningsvis bidra till fler genomförda möten men framförallt visa på det ytterst seriösa arbete som våra mötesanläggningar gör för att skapa så säkra möten som möjligt.
Vad kan er organisation hjälpa till med?
Vi hjälper våra partnerföretag med marknadsföring, pressbearbetning, utbildning samt projektledning av evenemang.
Vi bedriver nätverk för att öka samverkan och samarbete inom destinationen än mer.
Dessutom arbetar vi för att det skall vara så attraktivt som möjligt att driva företag inom besöksnäringen i Sigtuna kommun.
Hur samverkar ni med andra destinationer?
Jag är medlem i SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations) som är ett fantastiskt nätverk för ansvariga inom destinationsbolag. Dom gör ett fantastiskt arbete i kunskapsdelning och utbildning.
Inom regionen samverkar vi med andra destinationsbolag.
Tankar om framtiden
Pandemin fortsätter att utmana oss inom besöksnäringen. Vi måste få till fler och längre stödåtgärder för att rädda så många företag och arbetstillfällen som möjligt.
Besöksnäringen står för många arbetstillfällen och näringen omsätter enorma summor i och utanför Sverige.
2021 kommer att vara året för förändringar och nya idéer och kreativitet och samverkan kommer att vara det abs