Under torsdagen samlades över 200 av Sveriges vassaste marknadsförare och kommunikatörer på Rigoletto på Marknadsföreningen Stockholms inspirationseftermiddag ”Årets Marknadschef” och prisutdelningar av årets fyra utmärkelser.
Marknadsföreningen Stockholm delar ut ”Årets Marknadschef” för 17:e året och de andra kategorierna för sjunde året. Eventet, med temat ”Smartare tillsammans” vävdes samman med internationella och svenska keynotes, spaningar och panelsamtal med finalister samt branschmingel.
”Starkare, smartare och bättre TILLSAMMANS är vägen framåt!” Stämningen igår var magisk när vi inspirerades och utbytte erfarenheter, korade vinnarna och nätverkande, säger Marie Sommar VD på Marknadsföreningen Stockholm. Det är en ära för oss att samla branschen och få hylla fantastiska prestationer, fortsätter hon.
Juryns motivering Årets Marknadschef 2024
Vinnare: Therese Kempe, Apohem
I en värld där varje varumärke strävar efter att synas och vara relevant, krävs en marknadschef som inte bara följer strömmen, utan vågar leda den. Under det senaste året har Therese inte bara förstärkt ett varumärkes position på marknaden, utan har genom kreativitet, insikt och mod, infört nya sätt att öka förtroendet hos sina kunder. Med ett stort engagemang för kundupplevelse och innovation har detta bidrag skapat en plattform där varje besök är mer än ett köp – det är en upplevelse. Genom att våga omdefiniera och fokusera, har Therese lyft sitt företag till nya höjder.
Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2024
Vinnare: Jasmine Darban
Med örat mot marken har årets vinnare en avgörande roll i att väcka en ny, yngre målgrupp till aktivt deltagande. Genom sitt innovativa arbete har denna ledande profil inspirerat unga att utforska och engagera sig med stor nyfikenhet och entusiasm, vilket har lett till stor uppskattning inom hela branschen.Vinnaren har gjort bokläsning hett igen genom att bidra till att #BookTok blivit ett stort fenomen även i Sverige. Vårt framtidslöfte har lyckats med att dagligen inspirera unga till läsning med engagerande tips och content.
Juryns motivering Årets Disruptör 2024
Vinnare: Vidde
Denna aktör har i grunden utmanat de etablerade normerna inom mobilitet och banat väg för en verklig revolution. Med en djärv inställning och ett radikalt nytt synsätt på branschen har de skapat förutsättningar för en transformation mot hållbarhet och tillväxt. Genom att inte bara erbjuda en produkt utan att också omfamna en cirkulär affärsmodell, har de förvandlat en traditionell bransch till en plattform för innovation och framtidstro. Disruptivt, djärvt och med en passionerad vision om en mer hållbar framtid, är man på väg att omdefiniera spelplanen för vintermobilitet.
Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2024
Vinnare: Willys
Under ett av branschens mest turbulenta år lyckades den här hjälten bibehålla sina grundmurade värderingar och helt enkelt fortsätta som vanligt. Genom smart affärsutveckling och kreativ kommunikation har man visat att pressade priser inte behöver vara likställt med sämre kvalitet. Tvärtom har man lyckats vända sitt varumärke från budget till fest, utan att tumma på vare sig pris eller kvalitet. Deras kommunikation har skapat stark igenkänning, och rationella erbjudanden har kryddats med en stor dos emotionella budskap. Konsumenterna har belönat deras konsekventa och trovärdiga varumärkesresa – och det vill även vi göra.