Initiativet ”Freedom to Roam” ska skapa uppmärksamhet för Sverige som naturdestination i världen, med fokus på den amerikanska marknaden.
För utländska besökare i Sverige imponerar rättigheten att röra sig fritt i en varierande och storslagen natur. Genom en ny typ av samarbete med boendetjänsten Airbnb ska Visit Sweden göra Sverige och svensk natur mer känt för resenärer i USA och andra länder, genom en av de största insatserna för natur i Sverigemarknadsföringen.
– En av Sveriges största styrkor som resmål är vår vackra och varierande natur som alla får ta del av. För att stärka Sverige som ett naturresmål vill vi lyfta fram allt man kan göra i naturen för en global publik, exempelvis en löptur genom bokskogen eller att tälta på en fjälläng, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Hela landet står som värd
Där besökaren på Airbnbs plattform är van att hitta bildspel för olika hus och lägenheter presenteras i stället utvalda natursköna platser från hela Sverige, från en milsvid utsikt i Sarek till en lummig lövskog i Skåne. Nio platser representerar en mångfacetterad svensk natur, där besökare kan hitta sin egen favoritplats. Beskrivningen av badrummet i en vanlig Airbnb-annons blir här en fors med ”good water pressure”. Den automatiska väckningstjänsten är en morgonpigg fågel i en trädtopp. I stället för Airbnbs husregler beskrivs de skyldigheter som allemansrätten innebär.
– I vår satsning tillsammans med Airbnb är det hela landet Sverige som står som värd i stället för en privatperson. Samarbetet med Airbnb är ett enormt skyltfönster för resmålet Sverige och vi når nya målgrupper som ännu inte tagit del av vår fantastiska natur. När fler resenärer blir nyfikna på Sverige leder det till fler resor hit, fortsätter Jennie Skogsborn Missuna.
Med miljontals unika besökare på Airbnbs plattform når Sverige även ut till resenärer som inte tidigare har tänkt på Sverige som semesterdestination. Visit Sweden riktar initiativet främst mot USA och amerikanska resenärer, men strävar också efter en global spridning.
– Vi är mycket glada att välkomna Sverige till Airbnb så att alla kan upptäcka landet. Detta samarbete är det första i sitt slag mellan en nationell turistorganisation och Airbnb och har utformats för att dra nytta av kraften i både svensk natur och Airbnbs globala community, säger James McClure, General Manager Northern Europe på Airbnb.
Resandet från USA ökade med drygt 21 procent mellan 2012 och 2016, och har ökat kraftigt även under de första månaderna 2017, räknat i antal övernattningar på kommersiella boendeanläggningar. I den målgrupp som Visit Sweden riktar marknadsföringen till finns 15,8 miljoner Sverigeintresserade amerikaner.