Sedan starten 2013 har Visit Umeå arbetat strategiskt med att värva, utveckla och marknadsföra evenemang. De har även utarbetat nya former för att samarbeta med lokala arrangörer.
Bolagets uppdrag är att utveckla Umeå som besöksstad genom evenemang, och därmed bidra till de nationella besöksnäringsmålen om att nå en fördubbling av den turistekonomiska omsättningen mellan 2010 och 2020.
En utvärdering av åren 2013-2016 visar en årlig genomsnittlig ökning av antalet större evenemang. Det har ökat från 32 stycken 2013 till 54 stycken 2016.
Även antalet som reser till Umeå i samband med evenemang har ökat under åren. En tydlig ökning syns under åren 2013-2014 när staden blev utsedd till kulturhuvudstad. Utvärderingen bekräftar också att antalet nationella tävlingar och mästerskap som genomförts i Umeå dem senaste åren har fördubblats.
– Det är roligt att få en bekräftelse på att den satsning som gjordes 2013 faktiskt har gett resultat. Det ger mod och lust att jobba vidare med att utveckla Umeå som en attraktiv stad för både lokala och externa arrangörer och öka bidraget till stadens och regionens besöksnäring genom evenemang. Vår målsättning är även att evenemangen ska bidra till att bygga stolthet och ambassadörskap hos oss Umeåbor och det hoppas och tror jag verkligen att de gör i dag, säger Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig på Visit Umeå i ett pressmeddelande.
Under 2017 kommer staden bjuda på evenemang så som Umeå Humorfestival, Brännbollsyran, Håkan Hellström, Klassiska Wheels och Umeå Fotbollsfestival.