Ett mässdeltagande blir inte bättre än de möten som skapas under mässan. Det spelar ingen roll om ni hade den snyggaste montern eller bjöd på det godaste kaffet, om ni inte lyckades få tillräckligt med möten. Och det är du och din monterpersonal som ska vara vässade till tänderna.
Följ de här tio tipsen inför nästa mässdeltagande och jag lovar att ni kommer se skillnad. Högre aktivitet i montern, gladare medarbetare och naturligtvis fler leads.
1. Se till att alla i er monter känner till varför ni ska ställa ut på mässan och vad ni tillsammans vill uppnå.
2. Var tydlig med att alla som jobbar i montern förväntas vara aktiva och hela tiden prata med besökare.
3. Skapa ett bemanningsschema som tillåter pauser efter två timmars jobb.
4. Påminn om att det är förbjudet att sitta, (om man inte sitter ned med en kund), äter eller pratar i mobiltelefon i montern.
5. Förbered tillsammans ett antal öppningsrepliker med öppna frågor som exempelvis: ”Vilket företag kommer du ifrån?” Det gör att besökaren garanterat stannar.
6. Ta fram de frågor som är viktigast att ställa i början av samtalet, för att snabbt ta reda på vem besökaren är.
7. Öva på att kortfattat presentera ert erbjudande till olika typer av besökare.
8. Påminn om att aldrig säga hejdå till en intressant besökare, utan att komma överens om hur ni ska fortsätta hålla kontakten.
9. Öva på olika montersituationer genom rollspel; en är besökare, en är utställare och en är observatör. Det kan kännas fånigt i början, men det är väldigt effektivt.
10. Kom ihåg att ha det roligt.
Lycka till på mässan!
Av: Åsa Dahlqvist
Läs mer om Åsa här.