eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2022-01-05 | Eventtips

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten. Häng med när experten Per Furumo delar med sig av 10 retoriktips och lite till.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
10 retoriktips

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Det är lätt att tro att saker och ting antingen är väldigt mycket ”si” eller väldigt mycket ”så” beroende på mötesform. Men faktum är att i grunden handlar det om samma saker. Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma.

Den här texten med efterföljande råd handlar främst om de fundamentala faktorer som alltid gäller, om hur vi med eller utan tekniska hjälpmedel som de biologiska varelser vi är faktiskt funkar. För det är detta modern retorik handlar om.

Oavsett mötes- eller presentationsform vill vi ju alla åstadkomma kommunikation som gör att vi når fram, eller hur? I så fall kan vi vara säkra på en sak: det bleka, blodfattiga har uppförsbacke. Evolutionen har ”haft avsikter” med allt det som under årtusendena mejslats fram vad gäller muntlig kommunikation. D v s allting som tillsammans påverkar tonfall, melodi, uttryck (inom lingvistiken är det övergripande begreppet kroppsspråk då det i muntlig kommunikation alltid är en samverkan mellan röst, gestik och mimik).

Innehållet i det vi kommunicerar är självklart av vikt för mottagarens motivation. Men det är så mycket mer som bestämmer hur det vi förmedlar uppfattas, landar och tas emot, mekanismer som är en så självklar del av varje människas existens att vi inte tänker på dem. Allt det där vi ”håller på med”, som påverkar, så fort människor interagerar. Som vi har tyst kunskap om.

Gör vi den tysta kunskapen till medveten kunskap, ja då kan vi plötsligt ha ett verktyg, en ledstång, för den professionella talarsituationen oberoende av om den är fysisk, digital eller hybrid.

Det finns förstås inget självändamål med god retorik, med levande pedagogik. Syftet är alltid att forma en kommunikation som når in, som gör avtryck. Energi och engagemang leder till hög mental närvaro. Vilket i sin tur ökar förutsättningarna för vassare möten och i slutändan bättre resultat.

Låt oss titta på ett antal faktorer som kan hjälpa oss att uppnå detta.

Pers 10 bästa retoriktips:

INCHECKNING. Värna om incheckningen.  Många har säkert erfarit att digitala möten många gånger liksom bara börjar. Synd, för det kan ha en negativ effekt, åstadkomma mindre engagemang, ibland likgiltighet hos flera mötesdeltagare. I det fysiska mötet kan incheckningen, småpratet sköta sig själv. Men ta inte det för givet. Säkra att alla kommer till tals även om man är tjugo personer, att var och en bara säger något. Det där som ibland kallas kallprat skulle lika gärna kunna kallas varmprat. Den psykologiska effekten av detta kan vara enastående positiv, bra mötesatmosfär är enbart av godo. Digitalt eller fysiskt – en bra incheckning kan vara avgörande för ett mötes fortsatta kvalitét.

INVOLVERING. Säkra delaktighet och involvering, se till att alla kommer till tals under mötets gång. Ett sätt att åstadkomma detta är att då och då be deltagarna diskutera frågor två och två, alltifrån någon minut till flera minuter. Det blir då helt naturligt att som mötesledare rikta sig till var och en. Alla kommer till tals på ett annat sätt än när man enbart låter ordet vara fritt. I det digitala mötet kan man använda sig av enskild reflektion 30 till 60 sek. Precis som med bikupor blir det då naturligt att tilltala vem som helst av mötesdeltagarna. Alla blir mentalt närvarande, aktiva. I det hybrida mötet är det viktigt att alla får samma utrymme.

INTERAKTION. Interagera genom att ständigt ställa frågor. Väldigt mycket av det vi säger kan vändas till frågor, oavsett om det handlar om information, redovisning eller annat. Frågor har en triggande effekt och bäddar för mental närvaro hos deltagarna. Gäller förstås i alla mötessammanhang.

En variant på detta är att ställa en fråga och sedan uppmana till egen reflektion i 0,5 till en minut. Detta är användbart särskilt i det digitala sammanhanget men kan med fördel praktiseras också i det fysiska. Återigen blir det helt naturligt – ingen riskerar att känna sig utsatt – att rikta sig direkt till olika mötesdeltagare. Denna metodik kan definitivt likaså användas under presentationer. Är det fråga om presentationer med många i publiken kan man dels ställa frågor som endast tarvar ja eller nej, nickningar eller huvudskakningar till svar.

Över huvud taget kan man föra en handling framåt genom att omvandla mycket av det man säger till frågor. Istället för att säga ”Därför kommer vi välja en lösning…” så säger du ”Vad har vi då valt för en lösning?” Frågor har alltid en triggande effekt, bjuder in. Märk väl, kommunikation kommer från det latinska ordet communicare, att göra tillsammans.

VARIATION. Eftersträva variation i mötesdisposition och presentationsupplägg. Variation gör oss alerta och ökar den mentala närvarandenivån. I den digitala kontexten är det extra stor risk för monotoni och enformighet. Alla vet att så kan vara fallet även i den fysiska.

SAMSPELET TAL/BILD. De flesta presentationer innebar att en bild visas därefter talas det, ny bild, tal etc. Allt detta i en lavaström av ord och bilder. Väldigt många bilder som vi visar kan vi ”kratta manegen för” genom att tala om deras innehåll innan vi förstärker det vi säger genom att visa bilden. Du talar om utveckling inom vilket område som helst, sen säger du: hur det här ser ut på en graf ska vi se nu. Och plötsligt är mottagarna ännu mer nyfikna än om du avslöjat i förväg vad som komma skall. Samspelet tal/bild påverkar dramaturgin i det vi anför, dramaturgi påverkar alltid.

NYFIKENHET. Än en gång: Sträva efter att skapa nyfikenhet. Fundera på hur du som mötesledare eller presentatör, fysiskt eller digitalt, ständigt kan trigga, attrahera, stimulera, skapa nyfikenhet. En nyfiken deltagare är alert och deltar fullt ut. Nyfikenhet is the shit!

MUNTLIG LEVERANS. Våga förstärka tilltalet. Det är alltid mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot. Levande, uttrycksfull muntlig kommunikation ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Motsatsen, blek, blodfattig kommunikation, kan, oberoende av sammanhang, vara förödande. Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla. Så mycket mer än vi oftast är medvetna om springer ur HUR vi säger det vi säger. Därför kan vi ha stor nytta av att ha medveten kunskap om de faktorer som tillsammans bestämmer tonfall, melodi, uttryck. Kalla dem gärna för ”strängarna på gitarren”. (Inom lingvistiken är begreppet paralingvistiska signaler.)

De strängar vi alla spelar på, oavsett var vi befinner oss i världen, är: Tempo – få saker slår det lugna beteendet. Ha aldrig bråttom. Även om det är ont om tid.

Röstläge och volym – ta plats med rösten, bara ett snäpp starkare än normal samtalsvolym men alltid i det avspända normalregistret. Som mottagare attraheras vi av att den som talar intar rummet.

Artikulation och betoning – något förstärkt artikulation hjälper oss att förmedla energi, god betoning klargör sammanhang, triggar och stimulerar till lyssning.

Kroppsspråk/gestik – röst, gestik, mimik samverkar alltid. Det mesta av det vi gör gestiskt ”bara sker”. Detta är djupt nedärvt hos människan. Gör det du ”vill” göra, hindra inte dig själv. (Var inte rädd för överspel – brukar, lätt raljerande, säga att jag inte stött på en nordbo där det blivit överspel…

Pausering – pauserna utgör utan att vi tänker på det en viktig del av all muntlig kommunikation. Pauserna påverkar orden, det vi sa och det som komma skall. En paus kan vara vad som helst från bråkdelen av en sekund till många sekunder.

BERÄTTA. Kalla det information, redovisning, rapport, presentation eller vad som helst. Allting är berättelser. Och berättelser ska berättas. Det berättande tilltalet ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.

VÅGA OCH LEKA. Ingenting kan var mer seriöst. Våga och leka innebär ett jättespektrum av möjligheter. Våga och leka är egentligen en sammanfattning av denna artikels retoriktips. Att variera möten och presentationer, det förstärkta tilltalet etc. Fram med de pedagogiska och retoriska uppsåten!

MÖTESETIKETT. Iaktta samma beteende på ett digitalt möte/hybrid som på ett fysiskt. Ingen vispar ihop en smoothie, leker med hunden etc på ett fysiskt möte. Eller beträffande avstängda kameror – ingen går på ett fysiskt möte och sätter sig bakom en gardin… Samma beteenden digitalt som fysiskt innebär också att det är onödigt att mjuta (upp till 25 delt). Vi hamnar i ”samma rum”, slipper trubbighet och filter, allting blir smidigare och den mentala närvaron påfallande hög. (Den som absolut måste mjuta av teknikskäl, sjuka barn etc ska naturligtvis göra det. Rundgång avhjälps med hörlurar.)

Varför inte i teamet eller i hela organisationen utarbeta en gemensam mötesetikett i syfte att uppnå så bra möten och presentationer som möjligt?

Av: Per Furumo

Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, de stora bankerna, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

Läs mer: Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Susan Pihlblad | Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten Susan Pihlblad har lång erfarenhet av event- och mötesbranschen och Eventeffect fick en pratstund och många bra tips runt att välja rätt mötesform för att arrangera värdeskapande möten.

Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland

Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland

I en lista nedan tipsar vi på Eventeffect om några arrangörer som hjälper till med ert nästa möte i Västergötland!

17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten

17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten

REMM som har till uppgift att samordna arbetet inom ett antal myndigheter i Sverige, har tagit fram en lista över framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten.

Automatiskt utkast

Kirurgveckan slog deltagarrekord med en hybridlösning

Annons

Under coronapandemin hittade Svensk Kirurgisk Förening & Akademikonferens nya sätt att mötas och drog 3000 deltagare till Kirurgveckan i hybrid form. Resultatet blev en helt ny upplevelse med digitala montrar, möteshubbar och ett nära samarbete mellan produktionsbolag och Invajos virtuella plattform Beyond.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

Upphandlingar

  • Kommun upphandlar tjänster från eventbyrå
  • Upphandling av filmproduktion till Skolinspektionen
  • Upphandling av tekniker till evenemang
  • Föreläsare se hit! – Upphandling av podcastreporter
  • Statens Skolinspektion upphandlar eventbyrå

Eventarenan

Söker du lokal för ett stort evenemang?

Söker du lokal för ett stort evenemang?

Annons

Hangaren är den perfekta lokalen för stora evenemang av skiftande karaktär. Med sina 2150 kvm rymmer Hangaren mycket människor samtidigt som den öppna ytan kan förvandlas för att passa många olika ändamål. Här är några exempel på stora evenemang typiska för Hangaren:

Inspiration

BotaniCar – framtidens bilevent

BotaniCar – framtidens bilevent

Inspiration

Norrvikens trädgårdar i Båstad kommer i sommar bli platsen för framtidens motorevenemang helt nytt i sitt slag. Under perioden 4-6 augusti samsas innovation, framtid och teknik med design, natur och passion.

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

Festival

Fram till den 11 juni kommer festivalens besökare kunna beställa varor från foodora market direkt på festivalområdet genom Q-handelsbolagets livsmedelskedja som just nu stöper om livsmedelsbranschen i rasande fart med leveranser inom 15 minuter.

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Inspiration

När någon är ett riktigt proffs verkar allt så enkelt. Gladys del Pilar har tävlat i Mellon fem gånger, varit med i musikaler som Abba the true story, Fame och En värsting till syster. När hon står för underhållningen höjs tempen rejält!

Eget skärgådesområde för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Eget område för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Inspiration

Nu skaps en ny eventdestination beläget vid Stockholms vackra inlopp och början av skärgården. Kajen har som målsättning att bli Stockholms nya mat-, nöje- och aktivitetsdestination.

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Inspiration

Frida Adamsson är gymnasieingenjören och fd CAD-konstruktören som efter livets utmaningar och omständigheter hittade sin passion i att arbeta med människor och kreativitet. – Jag har alltid själv haft fallenhet för att minnas bättre i bilder och symboler för att komma i håg vad föredragshållaren pratat om, säger hon.

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Inspiration

Listan är lång av ovanliga båtar som fångar betraktarens uppmärksamhet, tack vare dess skönhet eller också på grund av dess praktiska funktioner. Det kan röra sig om 200 år gamla piratskepp, design-båtar i vintage eller varför inte en hederlig gammal bastubåt!

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

Back to business – eller? Hur gör vi med vaccinationsbevis

Back to business – eller? Hur gör vi med vaccinationsbevis

Annons

När Trippus vd Mats Nyberg under hösten har pratat med andra i eventbranschen har det i stort sett varit samma tema som diskuterats: Jäklar vad vi har mycket att göra, sjukt kul att allt är igång igen!

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.
Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

De bästa kandidaterna att rekrytera är ofta personerna som har jobb och är framgångsrika i sina uppdrag. Läsarna av Eventeffect jobbar i industrin, de finns på köparsidan och i eventbranschen. Gemensamt för dem alla är nyfikenheten och att de vill hålla sig uppdaterade. Rivstarta hösten i din verksamhet genom att rekrytera några superkrafter!
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff