Svenska Mässan ser goda tillväxtmöjligheter för kommande år och investerar minst 3 miljarder kronor fram till år 2025. Satsningen är planerad att fortsätta fram till 2030.
– Vi vill ta nästa steg och växla upp vår attraktionskraft för att vidareutveckla Svenska Mässan och attrahera fler besökare till såväl oss som Göteborg. Vår vision är att skapa Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan i ett pressmeddelande.
Under 2014 invigdes koncernens största investering – 1,2 miljarder kronor som investerats i anläggningen under 2011-2014. Satsningen gällde bland annat ett tredje hotelltorn med 450 rum. Under föregående år ökade Svenska Mässans omsättning med en kvarts miljard och besökarantalet med drygt 20 procent.
– Med det intresse och den tillväxttakt vi ser nu och framöver vågar vi inleda våra framtidsplaner tidigare än planerat. Vi lägger nu ytterligare en grund för fortsatt expansion, allt för att ta tillvara på vårt oslagbara cityläge, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse i ett pressmeddelande.
Under perioden 2016-2030 planerar mässan att bygga följande:
1. En utbyggnad av entrén mot Liseberg (entré 2) och påbyggnad av Arkaden vid Mölndalsån, å-stråket, gör att det öppnas upp nya ytor för möten, utställningar och exempelvis idrottsaktiviteter.
2. Ett hus mot å-stråket med såväl bostadsfaciliteter som arbetsplatser och publika lokaler. Det kan bli ett torn på cirka 110 meter och 35 våningar.
3. En utbyggnad av entré 5 och ett högre hus mot Korsvägen. Huset är tänkt att vara cirka 18 våningar högt och huvudsakligen inrymma en utvidgad entréfunktion, hotellrum och kontor.
4. En kraftig uppgradering av mässhallarna samt utbyggnad i ett tredje plan, där även showteatern, the Theatre, kan få en permanent placering.
Planbeskedet som lämnats till Göteborgs stad omfattar etapperna A och B där entrébyggnaden (A) ska ha möjlighet att möta ett ökat besökarantal. Höghuset (B) byggs för att skapa fler boendeplatser i upplevelseområdet.
– Vårt uppdrag är att främja näringslivet. Vi tror på vår vision och vill accelerera vår utveckling för att kunna möta den allt hårdare globala konkurrensen. För varje krona som spenderas hos Svenska Mässan och Gothia Towers, spenderas ytterligare cirka 2,50 i staden Göteborg. Det är vårt sätt att bidra till stadens besöksnäring och intäkter, säger Carin Kindbom.