Svenska möten spår att 2018 blir ett bra mötesår.
Försäljningen har ökat med 16 procent inför kommande år jämfört med samma tidpunkt förra året och antalet bokningar har ökat med 22 procent.
– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer att hålla i sig även under nästa år, säger Pontus Esbo, som är försäljningschef på Svenska Möten i ett pressmeddelande.
Riktad marknadskommunikation har lett till att fler hittar till Svenska Möten
Ökningen kan bero på många faktorer. Till exempel flera nya avtalskunder, en högre andel konverterade förfrågningar och en mer riktad marknadskommunikation. Den starka konjunkturen innebär att företag har många nyanställda som ska sättas in i verksamheten. Något som också kan ha spelat in.
Det finns även ett tydligt samband mellan efterfrågan på konferenser och Sveriges BNP-utveckling.
– Vi befinner oss i en stark hög konjunktur med hög sysselsättningsgrad. Sambandet mellan efterfrågan på konferens- och möteslokaler och aktiviteten i ekonomin mätt i BNP är väldigt tydlig. Kort och gott ser vi på Svenska Möten att om BNP-tillväxten är mer än två procent ökar efterfrågan, säger Pontus.
Möten som ämne hamnar högt upp på svenska organisationers agenda
Det är också tydligt att möten är ett aktuellt ämne som har hamnat högt upp på svenska organisationers agenda. Allt fler organisationer väljer att se över sin mötesstruktur och skapa riktlinjer för en bättre möteskultur.