Det är min uppfattning att nästan alla konferenser tjänar på interaktivitet och att göra deltagarna på evenemanget till aktiva deltagare istället för en passiv publik. Oavsett om du vill arbeta med anonym interaktivitet för att få en bättre bild av hur deltagarna verkligen resonerar i affärskritiska frågor, eller om du vill innovera tillsammans med dina deltagare, så är interaktivitet effektivt.
Teknikutvecklingen med mötesappar och annan teknik har gjort det lätt att kostnadseffektivt införa interaktivitet före, under och efter möten. Men tyvärr finns det ett antal fallgropar som många hamnar i, när de använder ny teknik, vilket gör att de goda resultaten uteblir. Därför tipsar jag här om några av de vanligaste misstagen du bör undvika:
1. För lite interaktivitet
Man kan med fördel blanda interaktiva moment med klassiskt sändande moment. Men om 90 procent av programmet fortfarande består av människor som berättar saker, så upplever deltagarna ofta interaktiviteten som onödig. Dessutom missar du de verkliga effekterna. Ett varningstecken är när arrangören eller arbetsgruppen säger: ”Vi vill prova lite försiktigt första gången”.
Det är som att prova att spela tennis och bara slå till bollen lite lätt. Det slutar alltid med att bollen går i nätet och tennis avfärdas som tråkigt och svårt. Mitt tips är att ”slå till bollen ordentligt” redan första gången. Minst hälften av programtiden både kan och bör användas för interaktiva moment av olika slag.
2. Interaktivitet är ”inte” relevant för deltagarna
Många börjar med att använda mentometer-funktionen för att ställa kryssfrågor till deltagarna. Det kan vara bra om övningarna arrangeras med eftertanke och på ett sätt som skapar nyfikenhet hos deltagarna. Det kan också vara bra om det får deltagarna att väcka sina förkunskaper, eller om det faktiskt ger arrangören svar på något denne är genuint intresserad av att veta.
Men inte sällan slutar det med frågor som inte är relevanta i sammanhanget – som inte tvingar deltagarna att tänka efter eller inte samlar in relevant kunskap. Risken med detta är att deltagarna antingen tröttnar eller tycker att arrangören underskattar dem och deras kunskaper.
3. Vi visar inte tillräckligt stort intresse för deltagarnas tankar
Ofta finns möjlighet att skicka in tankar, frågor och reflektioner till en panel, företagsledning eller föreläsare. Om detta görs genom att deltagarna får ett stimuli i form av ett kort panelsamtal, en del av en föreläsning eller någon annan intressant information och sedan i lugn och ro, utan yttre stimuli. Och sedan får möjlighet att formulera tankar, frågor och reflektioner helt anonymt, så kommer det att komma in mycket material. Dessa kan i de flesta system antingen visas upp på olika sätt direkt på en storbildsskärm, eller så kan en redaktion välja ut frågor som sedan visas på skärmen.
Men här finns ofta för lite tid. Inte sällan skickar hälften av deltagarna in någonting som de vill bidra med. Och då måste det finnas tid och intresse att titta på detta. Allt kan givetvis inte besvaras på plats. Men man bör visa upp så många inlägg som möjligt och arrangören bör visa stor tacksamhet för det som deltagarna skickat in och besvara hur de tänker använda det som skickats in.
4. Liten variation på hur interaktionen genomförs
Det är vanligt att man hittar ett sätt som man tycker fungerar för interaktion och sedan fastnar i den formen. Men det går att skapa många olikartade interaktionsmoment.
Du kan exempelvis göra en engagerande paneldebatt och om relevanta frågor och dela upp den i två halvlekar. Den första traditionell, den andra helt interaktiv. Du kan ställa upp ett antal påståenden och låta deltagarna välja det påstående de enskilt tycker stämmer bäst. Sedan kan de få diskutera med någon som valt ett annat påståde och ta reda på hur den personen resonerar. Du kan kombinera digital interaktivitet med analog. Formerna är närmast obegränsade, men tänk på att variera formerna under hela mötet.
Det finns naturligtvis många andra fallgropar, hinder och möjligheter. Men dessa är några av fallgroparna som jag upplever är allra vanligast. Rätt använt så är digital interaktivitet och medskapande fantastiskt effektivt när det gäller att få ut så mycket som möjligt av en konferens eller ett större möte. Det inkluderar alla deltagare och inte bara dem som trivs som allra bäst när de lyckas fånga en mikrofon.
Av: Tommy Brotte
Läs mer om Tommy Brotte här.