Nu är det dags för marknadsavdelningar att börja arbeta tillsammans i stället för i sina silos, skriver Dagensanalys. 2016 väntas bli året då all marknadsföring kan intrigeras i alla kanaler och anpassas till användarna för att nå högre effekt. Nedan listas 2016 års marknadsföringstrender.
1. Integrera all kommunikation. Konsumenterna blir mer upplysta och det fungerar inte att ha olika budskap i olika kanaler som sociala medier, print och webb. All kommunikation måste integreras och det kan göras genom att marknadsförare öppnar upp för samarbeten mellan olika avdelningar. Då kan man tillsammans spåra kundens resa och de till att användaren inte överöses med samma reklam i alla kanaler.
2. Sociala medier blir allt viktigare. Under 2016 måste sociala medier vara en del av marknadsförarens budget. Att koppla samman kommunikation via sociala medier med annan marknadsföring för dina mejlkampanjer och webbplats är viktigt då det genererar klick på din webbplats, vilket resulterar i fler besökare. Sociala medier rymmer en enorm publik – drar du inte fördel av det så kan du förlora kunder som istället går till dina konkurrenter med en social medienärvaro.
3. Glöm inte på annonsblockerarna. Det blir allt vanligare att använda annonsblockerare och tekniken finns tillgänglig för alla att exponera relevant budskap. Tekniken tog fart under 2015 och kommer utvecklas under 2016. Därför blir det viktigare med annonsernas relevans och att de exponeras ihop med kontext och innehåll.
4. Tänk mobilt. Var du än går i dag så ser du människor som använder sin mobil. Användandet väntas öka under 2016 och kommer i framtiden vara ett populärare sätt att ta del av information än via datorn. Därför ska du som marknadsförare i första hand tänka mobilt när du sätter strategier för digital marknadsföring. Satsa på mobilanpassade webbplatser och reklamkampanjer.
5. Video – hetare än aldrig förr. Nu växter kommunikation via videor överallt och Facebooks live-streaming, Snapchat och Youtube går riktigt bra. Vill du nå ut till människor födda efter 2000 så gör du rätt i att satsa på videokampanjer då ungdomarna föredrar att se på video via dessa plattformar framför Tv:n.