Tillväxtverket har fått i uppdrag av regeringen att under det kommande året göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och utveckling.
Den totala budgeten ligger på 75 miljoner kronor och kommer särskilt att riktas till ekoturism samt möten och evenemang.
Affärs- och produktutveckling
Inom ramen för uppdraget initieras en insats för företagens affärs- och produktutveckling samt en insats som ska främja hållbara platser.
Frågor som hälsa och säkerhet, digitala alternativ och anpassning till lokala marknader har i och med coronapandemin blivit centrala för hela samhället.
Mot denna bakgrund finns ett stort behov av både kort- och långsiktig omställning inom besöksnäringen.
Tre huvudområden
Behov av omställning, utveckling och insatser för återhämtning finns inte bara i företagen utan också på de platser och i de miljöer där företagen verkar. Därför är platsutveckling ett av regeringsuppdragets tre huvudområden. Uppdraget omfattar även statistik och kunskap och företagens omställning.
– Att vi får resurser både för konkret omställning i destinationer och företag och resurser för att utveckla kunskapsstöd är mycket positivt, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.
Två utlysningar redan idag
Behoven inom besöksnäringen är akuta, och uppdraget är relativt kort. Därför initierar Tillväxtverket redan idag två satsningar. En utlysning för att utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer (15 miljoner) samt en utlysning för hållbar platsutveckling (17 miljoner).
– Utöver utlysningarna kommer vi även att genomföra en rad andra insatser såsom utvecklingscheckar inom ekoturism, utveckla turismstatistiken, ta fram och sprida kunskap inom olika områden samt underlätta företagens myndighetskontakter genom verksamt.se, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.