Skippa den långa texten
När du skriver pressmeddelanden och skickar ut de till olika medier – tänk på att inte skriva för långt. Ett A4 räcker då många redaktioner inte har tid att läsa igenom en lång text. Skriv alltid det viktigaste i första meningen.
Var försiktig med reklamtexter
Undvik adjektiv, utropstecken och superlativ. Reklam från företag ratas direkt av medierna och en text som inte behöver skivas om tenderar lättare att leda till publicitet. Undvik också att ha med reklam i citaten.
Välj en tydlig nyhet
Att pressa in för många nyheter i ett och samma pressmeddelande kan vara en fallgrop. Det förminskar värdet på nyheten. Välj istället att skicka ut två separata pressmeddelanden om ditt företag har fler intressanta saker på gång.
Var alltid tillgänglig
Glöm inte att se till att kontaktpersonerna är tillgängliga när pressmeddelandet går ut. Om en journalist ringer så var gärna snabb att ringa tillbaka. Ett missat samtal kan leda till att er nyhet inte publiceras.
Skippa eftermiddagsutskicken
Skicka inte ett pressmeddelande sent på eftermiddagen, då är journalisterna ofta redan upptagna. Skicka gärna nyheten under morgonen eller tidig förmiddag. Om det inte finns tid så vänta hellre till nästa dag med att skicka pressmeddelandet.
Var inte för ”på”
Om du ska ringa redaktionen – gör det i syfte att fråga om det finns ett intresse för nyheten. Ring inte för att berätta att du skickat ett pressmeddelande, det kan kännas för pressande.
Glöm inte lokala medier
Underskatta aldrig lokala medier. Nyhetsvärdet kan öka om du tar fram statistik för länets eller kommunens räkning i rubrik eller ingress. Det kan öka chansen till att få nyheten publicerad.
Ha ett tydligt språk
Undvik ord som fackuttryck, förkortningar och meningar med intern jargong. Är du osäker – be någon mer på företaget att korrekturläsa texten. Det kan vara lätt att stirra sig blind på sin egen text.