
Ann Nyström blir ny destinationschef på Malmö Turism. Hon värnar för den mångfacetterade staden och tror att Malmös styrka och outnyttjade potential ligger i den gröna turismen. Samtidigt hoppas hon bygga ett ännu starkare samarbeten mellan Malmö Stad och stadens besöksnäring.
– I samband med att man anställde en ny chef för Malmö Turism i början på mars valde man att byta titel från turistchef till destinationschef, säger Pehr Andersson, näringslivsdirektör på Malmö Stad i pressmeddelande och fortsätter:
– Destination Malmö handlar om så mycket mer än turism. Vi jobbar med alla aspekter av staden som destination: turister, evenemang, kongresser, möten – och inte minst med varumärket Malmö.
Malmös nya destinationschef har tidigare drivit en av Skånes besöks- och mötesanläggningar, Ystad Saltsjöbad.
– Jag har med mig ett annat perspektiv och ser kanske på destinationen Malmö med lite andra ögon. Just nu är jag i en fas där jag träffar alla mina nya medarbetare och samarbetspartners. Jag samlar på mig kunskap, inspiration och nya idéer varje dag. Men samtidigt hoppas jag också kunna bevara det där utifrånperspektivet, hur man resonerar som företagare. Malmös framgång som destination bygger på ett nära och professionellt samarbete mellan stad och näringsliv, och det vill jag bidra till att göra ännu starkare, säger Ann Nyström och fortsätter:
– Sedan tror jag att vi behöver jobba på att få fler konkreta reseanledningar i vår stad. Det behövs anläggningar som kan locka besökare, mötesarrangörer och kongresser. Vi ska jobba tillsammans med stadens entreprenörer och eldsjälar för att utveckla de goda idéer som finns därute. Till exempel vore det spännande att ta fram en upplevelse som bygger på Malmös framgång som digital spelstad.





