– Vi förändrar för att vara framgångsrika i framtiden. Vi tror fortfarande starkt på det fysiska mötet när allt mer digitaliseras men vi ska fokusera på färre event meden tydligare koppling till de redaktionella varumärkenas bevakningsområden, säger Ulf Magnusson, vd på Alma Talent.
I Alma Talent finns de redaktionella varumärkena Ny Teknik, Affärsvärlden, Medievärlden, Dagens Media, Arbetarskydd, Lag&Avtal, Personal&Ledarskap, Teknikhistoria och Tjänstebilar.
Externa partners
Det är nu upp till varje redaktion på respektive bolag att ansvara för innehåll i deras återstående event. Eventbolaget har tidigare ansvarat för eventportföljen om cirka 40 event och utbildningar per år. Nu kommer eventproduktionen läggas ut på externa bolag.
– Med externa produktionspartners får vi en bättre flexibilitet och blir mer snabbfotade. Vår ambition är att den här strategiförändringen ska leda till relevanta och mer attraktiva event för sponsorer och deltagare, säger Ulf Magnusson.
Har tio event kvar
Bolaget har bland annat ordnat eventen DJ-battle i Almedalen, 33-listan, Inhouse-dagen och Årets ledare. Dagens Media rapporterar att Alma Talent fortsättningsvis kommer ha tio event kvar. Men vilka externa partners bolaget kommer anlita är ännu inte klart.
– Det är aldrig roligt att skiljas från duktiga medarbetare men vi är övertygade om att det här är rätt väg att gå för att vi ska vara lönsamma och konkurrenskraftiga på en växande marknad för event, säger Ulf Magnusson.
Eventeffect rapporterade tidigare om att Alma Talet anmäldes till Arbetsmiljöverket i april 2018 för att situationen på bolagets eventavdelning var problematisk. I anmälan som gjordes av Unionens lokala klubbordförande, menade man att personalen på eventavdelningen hade för hög arbetsbelastning.