– Svensk besöksnäring går igenom en iskall omvandling när 30 år av framgång fick en rejäl kalldusch under pandemin. Nu vill vi bidra till att utveckla ännu fler hållbara reseanledningar, att upplevelserna blir längre och resandet kommer igång på allvar. Att kombinera Göteborg & Co:s uppdrag att få fler att upptäcka och välja Göteborg med att jobba tillsammans med kollegor över hela Sverige och skapa förutsättningar för en framtida stark näring är väldigt givande, säger Andrea.
Föreningen SNDMO utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner och är en ideell icke-vinstdrivande, opolitisk organisation. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.
SNDMO har ett aktivt utbyte medlemmar emellan, bland annat som:
- dialogpartner i nationella forum som Tillväxtverket och Visit Sweden
- utvecklare och beställare av analys och statistik för besöksnäringen
- partner i samarbete med Lunds Universitet i forskningsprojekt för hållbar besöksnäring.
SNDMO har runt 40 medlemmar från Ystad till Haparanda. Styrelsen består av: Helena Bovin, Uppsala; Andrea Jovell, Göteborg, Sofie Lindholm, Västerås; Fredrik Jansson, Falkenberg; Monica Risenius, Kiruna.
Andrea är sedan tidigare representant i Visit Swedens arbete med varumärket Sverige och ledamot av Svenska Institutets styrgrupp för Swedish Design Movement, det nationella exportprogrammet för svensk design.