Detta ser vi som en stor möjlighet och spännande utmaning framåt. I en föränderlig och osäker värld spelar det fysiska och personliga mötet en alltmer avgörande roll. Att träffas fysiskt är helt enkelt viktigare än någonsin. Det är i mötet det händer. Det är i just den stunden när människor möts som ett utbyte skapas, relationer byggs, kunskap delas och hjärnan får möjlighet att ta in nya upplevelser, dofter och sinnesintryck. Oavsett om det handlar om en kongress, en mässa, en konferens, en storslagen galamiddag eller en festival så tror vi envist på det fysiska mötet. Det är mötet som ligger till grund för vår verksamhet. Det är det fysiska mötet som driver oss framåt.
Upplevelser som tänjer på gränser
Under 2025 ser vi att det blir ännu mer viktigt att hitta nya spännande vinklar på mötet. De flesta deltagare som besöker ett event lägger mycket tid på att bara delta. Både arrangörer och deltagare har pressade scheman och deras tid är dyrbar. Deltagarna förväntar sig att bli aktiverade oavsett mötesform. Det handlar inte längre om att ”bara” gå på möten utan vi vill också lära oss något nytt som utmanar och inspirerar. Storytelling och content är fokus. Vi vill bli underhållna. Det kan handla om att ta del av ny kunskap, delta i en workshop, gå på en föreläsning eller uppleva nya smaker som utforskar sinnena på annorlunda och nya sätt. Du vill helt enkelt lämna platsen med känslan att du får med dig något nytt.
Det ställer krav på oss som arrangör att jobba i framkant för att skapa upplevelser som attraherar olika målgrupper och intressen. Vi ser därför att 2025 bjuder på event som tänjer på alla gränser, skapar aha-upplevelser och lämnar en kittlande känsla i magen.
Immersiva möten och AI
Under 2025 ser vi också att det immersiva mötet slår igenom på bredare front, där alla sinnena får möjlighet att aktiveras och där hela rummet smälter samman till en alternativ drömvärld. Tillsammans med AI finns det oändliga möjligheter att skapa innehåll som väcker känslor, triggar sinnena och utforskar det fysiska mötet på en helt ny nivå. Vi tror även att AI i allt större utsträckning kan användas både för att förenkla, förfina och förtydliga budskap. AI kan även fungera som ett kreativt stöd och bollplank för att nå ut till nischade målgrupper, effektivisera dataflöden, utmana och framför allt ge nya infallsvinklar på vad ett möte faktiskt kan vara.
Med alla dessa tankar blickar vi framåt mot ett spännande och intensivt nytt år, fyllt av möten, människor och möjligheter till nätverkande och kunskapsbyten. Vi ser positivt på framtiden och kommer fortsätta arbeta för att vara den globala och kreativa hub och accelerator som för samman människor – i Stockholm, Norden och världen.
Anna-Karin Werner,
Affärsområdeschef Kongresser & Guest Events, Stockholmsmässan