Eftersom företaget Social Area Design är ett relativt nytt företag behövde företaget ett nytt namn. Efter en lunch på Gotland med Petter Stordalen sommaren 2016, där vi diskuterade olika hotellkoncept runt om i världen och fick lyssna till Petters egen filosofi kring hotell som en social mötesplats, kom namnet Social Area Design.
Uttrycket ”social areas” nämndes vid flera tillfällen och namnet som social yta/mingelområde blev för mig ett nytt uttryck. Namnet landade rätt för vårt företag då det är möten mellan människor och själva platsen som mötena sker på som är vår affärsidé och kunskap.
Efter vår företagsflytt 2018 och fler rekryteringar växte företaget och våra mål för 2019 var nådda redan ett par månader in i 2018. Utmaningen blev nu att kunna fortsätta växa och samtidigt ha en fortsatt personlig relation till våra kunder och ett nära samarbete där vi ”byggde team” med kunden.
Tillbakablick
Jag ser tillbaka på 2019 som ett av det mest händelserika året sedan jag startade min verksamhet i eventbranschen för över 20 år sedan.
Gamla kunder ändrade inriktning och flera genomgick sammanslagningar medan andra företag upphörde eller såldes. Tack vare vår flexibilitet och kreativitet har vi anpassat vårt företag efter kunderna och fortsatt att leverera och på så sätt lyckats hålla våra mål.
Största nyheten 2019
Min verksamhets största nyhet 2019 är att vi började ta betalt för våra kreativa pitchar. Under hela året har vi fakturerat för nästan alla våra skisser och framtagna koncept oavsett om uppdraget landat hos oss eller ej, de nedlagda arbetstimmarna är detsamma oavsett.
Vi har ett nytt mindset där vi är stolta över att vi har branschens vassaste kunskap och bästa sätt att se på ideér och kreativitet. Och då har vi varit lite tuffa och börjat ta betalt för skisser, bilder och koncept.
Det här gjorde i sin tur att vi under 2019 vågade ta steget och sälja vårt uthyrningslager på 1200 kvadratmeter. Detta för att koncentrera oss på att vara branschens bästa och mest kreativa scenografer. Någon som Eventeffect tidigare rapporterat om.
Vi har anställt flera vassa medarbetare för att ha möjlighet att hjälpa fler kunder med att skissa, ta fram mood-boards, koncept och dekor. Vår filosofi att ha fler seniora projektledare och montörer anställda hos oss visade sig vara rätt beslut.
Choice Hotels stora vinterkonferens
Det finns många projekt som jag är stolt över under 2019. Sedan elva år har vi varit med och skapat efterfesten på Choice Hotels stora vinterkonferens VK. Så för oss börjar alltid det nya året med att vi får jobba med detta påkostade och fantastiska ”Petter-Stordalen-projekt”!
Tillsammans med hotellinredaren Louise på JA och Johan på United Stage får vi uppleva att bygga detta makalösa och häftiga event.
Festsommar
På Kallis beachklubb har vi de senaste tio somrarna skapat en musik -och beachklubb -historia. Avicii, Axwell l& Ingrosso och många fler har stått på vår scen och tusentals människor har dansat under våra vita flaggor som fladdrat i vinden.
Vi har också varit en del av Summerburst sedan starten och i år var det dags igen, men med en ny uppdragsgivare. Mr French-gruppen växer och står för VIP-sektionen. Tillsammans med dem och Yellowline tog vi fram en ny lösning där vi med vita solsängar och soffor byggt upp över 60 cabanas i olika nivåer.
Ser fram emot 2020
Vi har många intressanta och roliga projekt på gång under 2020 och 2021 med nya och gamla kunder.
Vi har också några nya kunder att hjälpa under politikerveckan i Almedalen där vår kunskap om staden och politikerveckan är av största vikt.
Ett mål för 2020 är att vi ska bli mer klimatsmarta och ändå kännas som att vi hela tiden kan leverera något nytt. Att hyra och återvinna-reuse är ett mål för 2020.
Heta trender
Jag ser att flera tydliga trender inom branschen. Skisser fortsätter vara det viktigaste säljverktyget tillsammans med moodboards. Det gör att trycket att kreera fram skisser och ideer ökar på dem som kan.
Gröna oaser är ett viktigt inslag i varje projekt. Levande växter och blommor är ett måste i varje projekt. Vi som hyr ut levade träd och växter har sett en stor ökning och efterfrågan på detta. Mörkgröna och blåa nyanser har också blivit vanligare som inredningsfärg.
Batteridrivna lampor fortsätter att växa – där har vi bara sett början. Montage-kostnaderna går ner kraftigt och teknikföretagen ser ett behov att fylla ut med andra tjänster för att hålla sina budgetar. Nya tekniska lösningar blir billigare och vi kommer se fler fantastiska ljussättningar på mindre projekt. Likaså fortsätter trenden med privata påkostade event. Åldersklasser finns i kundsegmentet.
Svenskar blir anlitade utomlands
Vi ser också en trend att svenska företag väljer att inte göra konferenser utomlands längre då den svenska kronan står lågt i kurs, men också för att man vill värna om miljön.
Vi har också märkt en ökning av att svenska eventleverantörer får uppdrag utomlands, då våra tjänster nu är billigare och anses vara de bästa i världen gällande leveranssäkerhet och profession.
Av: Niklas Viking,
Social Area Design