Under mina snart 35 år i Mötesindustrin och då främst som Eventproducent hade jag äntligen fått en egen ”scen” att börja jobba med då jag i September tillfrågades om jag ville se över koncept och paketering inför 2023. Ok, då har du som läser det här kontexten för krönikan.
För utgångspunken i allt jag och mitt team tar med oss in i de nya lokalerna är SERVICE. Ett ord som verkar ha förlorat sin innebörd och det blev inte bättre då pandemin gjorde att många duktiga personer inom Mötesindustrin tvingades byta karriär.
Är det fler än de jag arbetar med som upplever att service är obefintlig på både krogar och butiker, arenor och event.
Därför har vi gett oss fasen på att vi ska bli bäst på det här.
Att vi ska bli den anläggning som ger bäst service.
Vägen dit är lång och kommer inte bli enkel. Men med en dåres envishet tror jag på att de företag som erbjuder en riktigt bra service kommer vara de kunderna återkommer till.
Det här är allt annat än raketforskning, men ändå är det få som kan, fattar och gör.
Här får du ett exempel av många:
Jag checkar in på ett hotell i centrala Köpenhamn. Inte för att jag förväntar mig särskilt speciell service, men läget är bra, stället är alltid rent och fräscht och det duger utmärkt för ett par dagar i Köpenhamn, där jag hellre lägger pengar på spännande krogar än ett flådigt rum jag inte är på.
Jag fyller i allt det digitala hemma, förbetalar notan och ska nu bara behöva kliva in, visa leg och få mitt keycard som ligger klart i receptionen.
Det är trots allt bra service.
Att verkligheten sedan betyder 20 min i kö, en förvirrad receptionist som inte kan stava till vare sig service eller logik, skapar inte riktigt den upplevelse jag trodde jag betalt för.
När väl mitt keycard lämnas över får jag reda på att jag via en QR-kod ska boka frukosttid.
Detta för att undvika köer säger receptionisten. Vilken ironi, men den verkar hon inte se. Nu är det redan kö, både till receptionen och till att komma åt klisterlappen med QR-koden med kameran. Jag ser på en liten skylt att man kan ringa före 01.00 och boka frukosttid, så jag väljer det.
Att betala för att göra allt själv, är inte min uppfattning av service.
Att genierna på den stora hotellkedjan försöker paketera detta i sina broschyrer och texter på nätet som en slags fördel för mig som kund, är bara skrattretande.
Nåväl, in med väskan, fräscha upp sig och så ut på byn för en trevlig kväll gör att man snabbt glömmer kedjans mindre lyckade försök att välkomna mig till sitt hotell och Köpenhamn.
Jag passerar ett annat hotell jag hört talas om på väg ner på Byn, och tänker att jag troligen kommer boka det nästa gång.
Kort efter midnatt återvänder jag och min fru, och jag ringer ner till receptionen och bokar tid för frukost.
Där en fysisk person svarar, bokar och säger god natt.
Jag blev därför oerhört irriterad 09.15 morgonen därpå. Det finns ingen bokning, och jag hänvisas att stå i kö, alternativt sitta i ett konferensrum en bra bit bort från matsalen.
Men ok, shit happens. Köpenhamn kallar. Jag är en positiv människa.
När vi senare återvänder efter en shoppingrunda konstaterar vi att rummet inte är städat eller bäddat.
Vårt resesällskap ringer 1 minut efter och säger att deras rum inte heller har fått denna normala service.
Vi är två sura män som går ner till receptionen, som inte oväntat är full med folk i väntan på att checka in.
När vi till slut kommer fram till den ensamma stackars receptionisten som troligen inte fått en komplett utbildning, får vi reda på att VI skulle bokat städning. Hotellkedjan säljer det här som bra för miljön och att jag bidrar till en bättre värld. Jag bidrar även till färre städare/arbetstillfällen, och en bättre marginal för kedjan, men det står ingenstans av förklarliga skäl.
Vid incheckningen glömde man bort att berätta detta nya, fantastiska koncept, och hänvisade till den lilla lapp som tydligen skulle ha legat inne i nyckelkortshållaren.
Den som jag under alla mina resor sällan prioriterar då den mest innehåller reklam.
Men, my bad, tydligen. Fortfarande ingen Service.
Det här är ett exempel av minst 50 jag kunde skriva om under 2022 på att det håller på att gå åt skogen med service. Du har säkert massor av liknande upplevelser att berätta om.
Just därför tänkte jag utmana mig själv att försöka skapa en event-arena som ska vara bäst på Service för dig som arbetar i branschen, och läser EventEffect.
Vi får se om ett år. Nästa års krönika kommer bli en rannsakning om hur det gick.
Men sämre än vissa hotellkedjor kommer det inte bli …
Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år, trots att mycket i världen pekar neråt.
Förhoppningsvis kan vi vända trenden tillsammans…
Anders Müller
Anders Müller har drivit eventbyråer sedan 1989, vunnit Årets Byrå två gånger på 00-talet och är grundare av Soul Train Party. Han arbetar för närvarande som konsult åt Biblioteket Live som Event & Konceptutvecklare.