Digitaliseringens acceleration under pandemin har omdefinierat vår bransch. Eventplattformar har visat sig vara avgörande för effektivitet och professionalism. Men, vi har också sett ett starkt behov av det personliga mötet. Trenden med pop-up event växer mer och mer (läs min tidigare artikel i ämnet här) vilket tyder på ett bestående behov av fysiska möten för att stärka relationer.
Vi ser också hur e-handelsföretag tar steget in i den fysiska världen genom att öppna butiker, ex i Sverige är Caia och Lyko, i syfte att skapa en mer berikad kundupplevelse. Denna hybrida strategi, som balanserar digital bekvämlighet med det personliga mötet, har visat sig stärka både försäljning, förtroende och kundlojalitet.
Digitala miljöer är effektiva och bekväma, men det är personlig kontakt som är nyckeln till djupa och meningsfulla kundrelationer. Här är områden som vi ser som spännande och där vi kommer att öka vår närvaro i under 2024.
Ett annat ämne är den växande efterfrågan på hybridmodeller inom event, som kombinerar det bästa från både fysiska och digitala event. Denna modell breddar räckvidden och tillgängligheten för våra olika typer av evenemang. Under 2023 såg vi framgångsrika exempel på hybridevent där deltagarna deltog både fysiskt och digitalt. Detta inspirerar till nya idéer och strategier som vi på Octanorm kommer att omfamna under 2024.
Under året återvände många till de fysiska formaten som rådde före pandemin, men det blev tydligt att deltagarnas förväntningar har förändrats. Vi på Octanorm är redo att anpassa oss till dess nya förväntningar och ser fram emot att fortsätta vår resa inom mäss/event samt retail branscherna. Vårt mål för 2024 är inte bara att möta, utan överträffa våra kunders förväntningar genom att erbjuda innovation och hållbara lösningar.
Så, låt oss gemensamt möta utmaningarna och möjligheterna som 2024 kommer att erbjuda, för att skapa ännu fler minnesvärda och framtidssäkra event och möten.
Robert Karlsson, Vd Octanorm