Efter 2 tunga pandemi-år fick vi en riktig skjuts under hela 2022 för att 2023 slås ner igen av inflation och skärpta budgetar. Att behålla kompetens har också varit svårt för många i branschen.
P g a världsekonomin och dess effekt på våra kunder så har de flesta valt att skära ner på den interna mötesverksamheten, men även de externa eventen, dvs kundeventen.
De kunder som förr genomförde 2-3 interna evenemang och ca 4-6 externa evenemang per år har nu valt att bara göra 1-3 st totalt. Trots att man kraftigt bantat budgeten och minskat på tillfällena för genomförandet så förväntas ändå samma innehåll och med det samma utfall och resultat.
Kunderna har samma förväntningar på kvalité, nivå på leverentörer och samma goda respons och uppslutning på inbjudningarna.
För arrangörerna blir det lite av ett ”mission impossible”. Å andra sidan blir det mer naturligt att kraftsamla vid de tillfällen kunden väl väljer att genomföra, fokus blir på de delar av eventet som ger bäst effekt, man slopar de delar som kanske inte bidrar lika mycket till resultatet. När timmarna är få blir tiden knapp och förberedelserna blir därför bättre. Vi blir vassare helt enkelt!
Som eventarrangör med hela Sverige och delar av Europa som marknad, men med vår bas i Norrland är det tydligt att vår region här uppe verkligen bubblar. Vi precis som våra kunder är givetvis lika påverkade av världsläget och det ekonomiska läget som är, men förutsättningarna ser lite olika ut.
Bostadsmarknaden i norr har andra utsikter, likaså finns vissa industrier och bolag som inte känner av inflationen på samma vis, det gör att kundunderlaget för eventbolagen ser något bättre ut.
Ekonomin är svår, inköpen måste ses över på ett annat sätt, ja så är det visst, men kunderna har heller inte riktigt tid att vänta. Möjligheten finns inte att vara passiv just nu. Leverensen måste ske här och nu. Helst igår! Jo lite så är läget i norra Sverige i skrivande stund.
Men bortsett från geografiska skillnader är nog alla som är verksamma i svenska event-branschen rörande överens om att det är svåra tider. Och att det kanske inte väntas någon större förändring i närtid.
Så vad tror jag om 2024, jag tror det kommer att komma en lite, märkbar vändning efter första halvåret. Det kommer lossna lite då. Och som det alltid är med svåra tider, ur den svåra tiden kommer något gott och i detta fall tror jag det är kopplat till vår branschs prissättning.
Restauranger och event-arenor har i alla år varit hårt drabbat av låga marginaler, svårt att göra ekonomi, dåliga löner och arbetsvillkor vilket lett till att man sett på våra yrken som genomfartyrken.
Nu när priser på mat och dryck, rumsnätter, artister och underhållning mm ökat så tror jag prislappen är här för att stanna. Det kommer gynna vår bransch när vi får något bättre marginaler, det kommer bli mer attraktivt att söka arbete i vår bransch, det kommer utvecklas en respekt för vår bransch och det hårda arbete som ligger bakom.
2024 kan komma att innebära en revansch för eventbranschen. En uppryckning helt enkelt. En stolthet och tro på eventbranschen och upplevelseindustrin. Med allt som händer tror jag även att vår bransch kommer att vara lite av ett skyltfönster ut mot europeiska eventbranschen. Vi kanske kommer kunna vara ett exempel, ett exempel för hur man bedriver hållbar event- och mötesindustri, hur man utvecklar destinationer inför den gröna omställningen och hur man värderar och prissätter på rätt sätt.
Lite tankar från mig här i snöyran i Skellefteå! Fin första advent till er!
Sabina Jonsson