Vad är din titel?
– Jag arbetar som affärsområdeschef för Bonnier News Live. (Konferensavdelningen för Dagens industri, Dagens Nyheter och Expressen).
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det är väldigt olika beroende när på året det handlar om. Just nu är vi på väg in i en intensiv period, då många av årets evenemang går i september, oktober och november. Därför handlar det mycket om att säkerställa att allt kopplat till sponsorer, deltagare och övrigt praktiskt är på banan.
– Parallellt med ”här och nu – frågor”, handlar det till stor del om att lägga planerna inför 2017 tillsammans med projektledare, säljavdelningen, marknad och redaktion. Jag drivs av att skapa affärer och hitta nya intäktsmöjligheter, därför försöker jag frigöra tid för att vara så nära den egna affären och våra kunder som möjligt.

Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Att få arbeta med Sveriges starkaste medievarumärken är det roligaste jag kan tänka mig. Att samtidigt få vara med och bygga nya koncept och affärsmodeller i en bransch som ritas om, är verkligen något jag brinner för. Vi skapar nya arenor och produkter löpande och det mesta av arbetet sker ute hos kunderna. När man tar fram en bra idé och gör den ännu bättre i verkligheten, så är det en grym känsla.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Att hela tiden jobba stenhårt för att vara aktuell och innovativ. Vi får aldrig bli mätta, utan måste hela tiden sträva efter att bli vassare och leverera Sveriges bästa deltagar- och sponsorupplevelse. Att fortsätta utveckla våra koncept ute hos kunderna och hela tiden leverera lite över deras redan högt ställda förväntningar, är något som driver oss framåt. Det är en stor men samtidigt fantastiskt rolig utmaning som vi ständigt behöva arbeta med.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– Tydliga målbilder som förankras och en rak kommunikation är förutsättningar för att lyckas. För vår bransch handlar det om att hela tiden ha rätt erbjudande till rätt person i rätt tid, även fingertoppskänsla och timing är verkligen centralt. Vi måste arbeta med framförhållning och våga testa nya vägar, parallellt behöver vi vara tillräckligt osentimentala och affärsmässiga för att kunna ta bort satsningar som inte fungerar i tid.
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– Jag får inspiration och idéer från intressanta möten och saker som jag läser, ser eller hör. Sedan börjar det viktigaste, vilket är bollningsprocessen, där flera skarpa hjärnor tillsammans vrider och vänder på idén för att bygga upp en frågeställning, målgrupp och ett format. Jag tror att allt handlar om att verkligen vara intresserad av kunderna, frågeställningarna och omvärlden. En viktig del är att lyckas prioritera rätt och bygga koncepten nära våra kunder och partners. Exempel på ett nytt koncept i höst som vi är stolta över är Di Digital Startup Tour där Dagens industri åker ut i landet för att hitta nästa Spotify, Klarna eller Mojang.
Hur finner du din drivkraft?
– Jag är nog lite rastlös i själen och finner mycket av min drivkraft i att få saker att hända. Jag gillar verkligen utveckling och förändring och tycker att dagar i ett högt tempo är roligast.
Hur gör du för att få ny kunskap och inspiration?
– Just nu läser jag en MBA på Stockholms universitet som äter rätt mycket av min tid. Att läsa kurser inom olika områden med människor från olika bakgrunder ger mig mycket ny kunskap och inspiration. Jag konsumerar också en hel del media, går på konferenser och försöker framför allt träffa så mycket duktiga människor som möjligt.
Har du några tips till personer som vill komma in i branschen och arbeta med event?
– Lite klyschigt kanske men med drivkraft, nyfikenhet och passion kommer man väldigt långt. Jag inspireras av människor som brinner för det man pysslar med. Om det drivet finns ger det ofta bra resultat och med det kommer spännande karriärmöjligheter.