Det har aldrig varit enklare att omvärldsbevaka än i dag – tack vare en uppsjö av digitala verktyg som är relativt enkla att använda. Paradoxalt nog så har vi fått en omvärld som är betydligt mer komplex och snabbföränderlig än någonsin tidigare. Både förutsättningarna och kraven ökar på oss som är arrangörer av publika evenemang, vi förväntas hålla koll på vad som händer i vår bransch.
Vi som arbetar med publika event behöver lägga ned mycket tid på att omvärldsbevaka och trendspana både i Sverige och utomlands. Det är en förutsättning att ha koll på vad som händer i vår när- och omvärld.
För mig som arbetar med konsumentmässor så är det extra viktigt att titta på framför allt förändrade konsumentbeteenden. Det handlar om att ställa frågor som; vilka krav har dagens besökare på oss som mässarrangörer? Vilka är vår konkurrenter och har det tillkommit nya? Är det tid, pengar eller andra event eller intressen som vi konkurrerar med?
Detta är frågor vi ställer oss och det ger viktiga insikter om vad som krävs för att kunna förse morgondagens målgrupp med rätt innehåll och förväntningar.
Fem enkla tips hur du kan arbeta med omvärldsbevakning:
1. Använd ett digitalt omvärldsverktyg
Det finns bra verktyg för omvärldsbevakning som kostar pengar. Du kan även använd google som har en nyhetssökfunktion där du lätt kan ha koll på konkurrenter och viktiga branschkollegor.
2. Möten, möten och åter möten
Det fysiska mötet med människor är viktigare än någonsin. Gör studiebesök, gå på frukostmöten och lyssna på dina kunder.
3. Lämna din arbetsplats
Besök utställningar, mässor, gallerior och populära mötesplatser.
4. Webben
Prenumerera på nyhetsbrev och ha koll var på nätet dina målgrupper befinner sig och vilka digitala kanaler de använder.
5. Hjälp varandra
Ha veckomöten med kollegor där alla delar med sig av sådant någon sett, läst, upplevt eller inspirerats av. Dela med er till varandra helt enkelt.
Kom ihåg att 95 procent av det som påverkar ditt företag och din verksamhet sker utanför företaget. Mitt råd är att hålla koll på omvärlden – för omvärlden håller koll på dig. Lycka till!
Av: Catarina Oscarsson, operativ projektledare för Allt för sjön 2-11 mars 2018.
Läs mer om Catarina Oscarsson här.