Göteborg & Co gör nu en rad nysatsningar för att möta de förväntningar som besökarna har på en hållbar destination och som besöksnäringen har på stadens bolag för destinationsutveckling.
Som ett steg i detta planeras den mindre turistbyrån som finns i Nordstan att avvecklas den 1 mars 2020.
Fackliga förhandlingar är inledda. Istället kommer resurserna koncentreras till den stora, nyligen ombyggda, turistbyrån vid Kungsportsplatsen som blir det framtida navet för all service till besökarna.
Vilken turistbyrå rör det sig om?
– Vi kallar den bara för Turistbyrån i Nordstan, eller turistinformationen i Nordstan. Göteborg & Co har 1,5 fasta tjänster som kommer flyttas över till turistbyrån på Kungsportsplatsen, skriver Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co till Eventeffect.
Ökad satsning på omvärldsbevakning
Göteborg & Co ska även stärka samverkan och kunskapsdelning med besöksnäringen genom en ökad satsning på analys och omvärldsbevakning.
Kunskap om besökarna och trender i resmönster ska förmedlas genom nya digitala verktyg för att ytterligare stärka destinationens konkurrenskraft.
Snabb och tillgänglig information
Turister söker i dag information på många olika sätt. Inte minst digitalt där goteborg.com fortsätter växa, liksom den personliga chatt-funktionen i Besöksservice.
Detta ställer högre krav på information som är snabbt tillgänglig och anpassad efter individens önskemål.