Hallå där… Anders Fox, magiker och grundare av Barmagi.
Barmagi är att servera magisk close-up underhållning under evenemang i bar- och restaurangmiljö. Det gör så att pauserna försvinner och får människor att mötas.
Konceptet till Barmagi kom Anders på när han arbetade som varitéartist på ett femstjärnigt hotell i Alanya för Fritidsresor för åtta år sen.
”Jag är den som tycker om utmaningar, så jag sa ja”
– Inne i stan fanns det en showbar dit vi artister gick när vi var lediga. Efter en månad fick bartenderna reda på att jag var magiker och frågade mig om jag ville komma in bakom baren en kväll och köra close-up för bargästerna. Jag är den som tycker om utmaningar, så jag sa ja.
Med gummisnoddar, kortlek och några mynt ställde sig Anders nervöst i baren och började trolla. Efter fem minuter hade det bildats en stor grupp av människor runt baren.
”Bartendrarna sa till mig att jag inte fick lämna baren för dem sålde som aldrig förr”
– Gästerna ville bara se mer. Bartendrarna sa till mig att jag inte fick lämna baren för de sålde som aldrig förr! Då och där kände jag att detta är det jag vill göra resten av mitt liv, servera magisk underhållning till gäster i bar- och restaurangmiljö.
När Anders kom tillbaka till Sverige började han undersöka om det fanns någon magiker som jobbade med underhållning mot bar- och restaurangindustrin. Det gjorde det inte.
Där och då föddes konceptet Barmagi
Där och då föddes konceptet Barmagi. En underhållningsform som enligt Anders håller på att bli den nya trenden.
Anders berättar att när han var 20 år gammal så hade han magi som hobby under tiden har utbildade sig som lärare.
– När jag var 25 och utexaminerad lärare hade jag börjat få en del gigförfrågningar, så jag sa till mig själv att jag ger mig själv fem år att försöka leva på trolleri. Fungerar det inte när jag är 30 år, så jobbar jag som lärare resten av mitt liv, säger Anders och fortsätter:
– Nu är jag 36 och har inte jobbat en dag som lärare. Jag har gjort det mesta inom magi; familjeunderhållning på Gröna Lunds lilla scen och gatushower på Peace and Love festivalen.
Anders har en bakgrund som bartender
Anders som har en bakgrund som servitör och bartender, berättar att han tycker tt det är roligast att köra close-up. Det blir en mer en interaktiv upplevelse för alla, menar han.
Eftersom Anders är den enda magikern i Sverige som serverar Barmagi, så blir gästerna förvånade över att restaurangen och baren har magi som en gåva till sina gäster.
”Mitt jobb är att ta dessa människor i handen och visa dem min magiska värld.”
– Ibland har gästerna aldrig sett magi live. Då har jag ett ansvar att ta hand om dem och skapa magiska ögonblick som de kan prata om länge. Självklart möts jag ibland av skeptiska människor, vilket jag förstår då många förknippar magi med ”jag ska lura dig”, eller att de ska försöka komma på hur jag gör, berättar Anders och fortsätter:
– För mig är magi en underhållningsform där det handlar om att känna förundran och förvåning. Mitt jobb är att ta dessa människor i handen och visa dem min magiska värld. Den vanligaste reaktionen är gäster som sitter med öppna munnar eller ett stort leende på läpparna. För de inser att det omöjliga just har hänt mitt framför deras ögon.
”När jag kommer fram får jag reda på att detta är inte en personalfest”
Anders berättar om en gång när han blev bokad till att underhålla på IKEA:s personalfest i Älmhult 2016.
Han blev hämtad från stationen i Älmhult och efter en lång biltur kom han fram till en infart där det stod säkerhetsvakter. De bad honom visa legitimation och visiterade hans väska med trollerisaker.
– När vi kom fram till festen så fick jag reda på att det inte var en personalfest, utan Jonas Kamprads 50 års fest. Det är inte varje dag som en trollkarl hålls i mörkret vad som egentligen händer. Festen var otroligt härlig, men mer kan jag inte berätta.
Varför ska en eventarrangör boka barmagi?
– För att erbjuda gästerna en magisk eventupplevelse i restaurang och barmiljö. Det höjer stämningen och ge något som alla gäster pratar om, säger Anders och avslutar:
– Barmagi är som oliven i en Dry martini eller körsbäret i en Manhattan: det blir det där lilla extra som ökar attraktionskraften. Det fulländar upplevelsen på ditt event utan att dominera och blir personligt med gästerna i fokus.