Det pratas, och skrivs, mycket om den växande trenden inom röststyrning och röstsökningar. Det vill säga att användaren pratar med sin mobil eller annan enhet och med hjälp av sin röst skapar en sökning på Google. Men innan du hoppar på trenden med röststyrning bör du och ditt företag vara trygga i att ni behärskar bildsökningar.
Av det totala antalet sökningar som görs i dag utgörs cirka 26 – 33 procent av bildsökningar. Trots att en så stor andel sökningar görs via bildsök är det många företag och organisationer som inte optimerar sina bilder för sök. Visuellt material som snabbt går att ta till sig kommer med stor sannolikhet spela större roll i den framtida kundresan.Tips för att optimera dina bilder för sök:
- Alt text – textbeskrivning av bilden som du kan lägga in via de flesta verktyg för skapande av hemsidor, exempelvis WordPress. Texten syns inte för besökare av hemsidan men sökmotorer känner av den.
- Image caption – bildens titel eller det som närmast associeras med bilden.
- Textinnehåll runt bilden.
- Bilden och beskrivningen av bilden är enligt 63% väldigt viktigt för konsumentens beslut.Läs mer om hur du arbetar med bildsök i google här.
Av: Simon Beyer