ICA har tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och fotbollslandslagets förbundskapten Janne Andersson utvecklat ”Matchkorv”. Konceptet består av en ny produktserie inom ICAs egna matvarusortiment, och förenar korvens självklara plats i fotbollsintresset med ICA handlarnas engagemang i den lokala fotbollsrörelsen.
Matchkorv är svensktillverkad kvalitetskorv vars syfte är att bredda ICAs charksortiment och som samtidigt bidrar till utveckling av den lokala fotbollsrörelsen runt om i Sverige.
– 1500 ICA-handlares engagemang för att bidra till att utveckla i det lokala samhället är unikt, där idrotts- och fotbollsrörelsen har en central roll. Korv är en produkt som är starkt förknippad med just fotboll, och alla ritualer kring sporten. Den har en given plats både på och utanför planen samt hemma vid matbordet och framför tv-soffan. Därför känns det givet att utveckla och lansera Matchkorv tillsammans med Janne, Svenska Fotbollförbundet och alla våra handlare, säger Peder Ahlberg, Kategorichef inom matchark på ICA.
Passion Lab har haft uppdraget att utveckla strategi, paketera koncept samt producera innehåll och genomföra aktiveringar. Lanseringsfasen kommer fokusera på en kombination av film, digital annonsering, natives, event samt andra uttag i målgrupps- och fotbollsrelevanta kanaler. Tillsammans med ICA Reklam tas kampanjen ut i butiksnära kanaler. Kampanjen startar v11 parallellt med att produkten lanseras i butik.
– Att få utveckla ett koncept som sträcker sig från kampanj, samarbete och hela vägen till butikshyllan samt dessutom gör positiv skillnad, tillsammans med två starka varumärken som ICA och Svenska Fotbollförbundet, samt en engagerad ambassadör som Janne, har varit ett drömuppdrag, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig och grundare Passion Lab.
För varje såld produkt går medel till Matchkorv-initiativet. Ett initiativ som tillhandahålls av ICA Stiftelsen och gör det möjligt för lokala fotbollsföreningar att ansöka om medel för att förbättra fotbollsrörelsen genom fler positiva mötesplatser.
– Som den sanna korventusiast jag är, är jag otroligt stolt att få vara ansiktet utåt för Matchkorv. Det är en korv som inte bara smakar gott utan som även gör gott för hela Fotbollssverige, säger Janne Andersson, förbundskapten för svenska herrlandslaget i fotboll.
Arbetsgrupp:
Passion Lab
Daniel Hegborn, Strateg,
Niklas Turner Olovzon, Creative Director
Sebastian Dafteke, Art Director
Hannah Nachemson, Copywriter
Jakob Eriksson, Produktionsledare
Patrik Buch, Motion Designer
Anton Green, Grafisk Designer
ICA Sverige
Peder Ahlberg, Kategorichef Matchark
Andrea Biro, Produktchef EMV
Peter Hägg, Chef varumärkesengagemang & samarbeten/GS ICA Stiftelsen
ICA Reklam
Anna Johansson, Produktionsledare
Anna Helander, Projektledare
EMV Design
Produktionsbolag: Crisp Film