När Lena Skogholm planerade release för sin nya bok, uppföljaren till Bemötandekoden, rådde restriktioner på grund av pandemin. Steget till en digital bokrelease var inte långt borta men hur detta skulle komma att genomföras skapade ett helt nytt sätt att se möjligheterna med en digital bokrelease då nya givande samarbeten inleddes.
– Jag får snabbt olika idéer och älskar att samarbeta med briljanta partners som är drivna, vill satsa och skapa nya möjligheter. Direkt kom tanken att fråga Athenas talarförmedling om de ville vara värd för releasen då jag under våren föreläst på deras plattform Zevio. Förlaget som jag samarbetar med, The Book affair, var snabbt med på tåget likaså Bokus som är den återförsäljarkanal som jag haft ett nära samarbete med för min tidigare bok, säger Lena Skogholm.
Att gå från tanke till handling är något annat att barinstorma inspirerat. Men lika snabbt som tanken var tänkt var bollen satt i rullning.
– Min intention är att sprida boken så mycket jag kan därför att jag vet vad innehållet kan bidra med för varje enskild läsare. Det handlar om att bygga en stark hjärna istället för att slita ut den vilket statistik på stressrelaterad psykisk ohälsa dessvärre visar att vi gör alltför ofta. En stark hjärna ge mer energi, livsglädje och en airbag mot stress, så jag var minst sagt motiverad att omedelbart från tanke till handling, fortsätter Lena.
När Lena ställde frågan till Athenas sverigechef Alexander Braun om de ville vara värd för hennes bokrelease fick hon direkt ett positivt svar.
– Vi hade inte haft någon bokrelease i Sverige tidigare men väl i Danmark då landets före detta statsminister Lars Løkke Rasmussen hade release för sin bok Om de fleste og det meste. Vi har ett nära och gott samarbete med Lena Skogholm så det kändes självklart att säga ja på stående fot. Hur produktionen skulle komma bli tror jag ingen av oss riktigt kunde se framför sig.
The Book Affair är ett modernt bokförlag som växer kraftigt på marknaden. De har fokus på moderna författaravtal och nischar in sig på kvalitativ utgivning av entreprenörsdrivna författare.
– När Lena berättade om sin idé till bokrelease kunde vi bara applådera. Vi som förlag kunde i nära samarbete med Bokus, skapa möjligheter för ett nytt tänk kring digitala bokreleaser. Men att det skulle bli så lyckat som det blev kunde vi inte riktigt föreställa oss. Jag har jobbat i 30 år i bokbranschen och har aldrig varit på en bokrelease med så många deltagare. Vanligt är att det är upp till 100 personer som äter snittar. Här har vi nått ut till 20 gånger fler. När vi dagen innan fick veta att det var över 1000 anmälda skrev vi ett pressmeddelande som gick ut innan bokreleasen. Detta är ett unikt och mycket lyckat samarbete som vi ville berätta om i bokbranschen, säger Alexandra Tostendahl vd för The Book Affair.
När idén var sjösatt blev det fokus på produktionen. För inget gör sig självt vet vi som arbetar inom event och möten. Lena Skogholm var tidigt ute när pandemin började och byggde upp en studio som hon sänder föreläsningar ifrån. Där fanns reservplanen, att det alltid går att sända från egna studion. Men hon anande andra möjliga vägar och hjälp på traven fick hon av Micke Darmell, ett känt namn inom event- och talarbranschen som tilldelades Narrenpriset tidigare under året. Han berättar:
– Som tidigare mötesproducent av stora event såg jag möjligheter till en snygg produktion av bokreleasen som skulle ge mervärde för både deltagare och arrangörer. Jag älskar att förflytta en bransch och det här kan vara ett steg att förflytta hur man tänker runt releaser inom bokbranschen. Genom mina erfarenheter både som mötesproducent, moderator och föreläsare kunde jag se synergieffekter.
Lena fyller i att Micke var den enda som såg möjligheterna med att satsa på en professionell produktion och hon lade allt vad gällde produktionen med varm hand hos Micke som tidigare samarbetat med Twenty Studios i Stockholm så det föll sig naturligt att vända sig till dess medgrundare Håkan Stigh.
– Vi vill vara på tå och är öppna för att skapa nya tjänster. Pandemin har öppnat allas våra ögon för digitala möjligheter men det finns fortfarande mycket mer som kan göras, till exempel digitala bokreleaser. Fler och fler får också upp ögonen för hur viktigt det är med en professionell produktion. Mickes sätt att tänka ligger i framkant och det ville vi gärna haka på.
Lena berättar att även om hon hade idén från början växte tanken genom alla fantastiska samarbetspartners.
– Och det är detta som jag tycker så mycket om, att skapa tillsammans så att det blir till glädje både för deltagarna på bokreleasen och för alla samarbetspartners. Jag gjorde en rejäl satsning är glad att jag vågade och att flera partners hakade på och skapade bokreleasen 2.0.
Ta del av bokreleasen och skapa dig en bild av en nutida bokrelease här.