I Västmanland utanför Surahammar ligger bruksorten Ramnäs. Med de 1000 invånarna och en hel del investeringar satsar Jon Wikdahl nu på att göra orten till en destination.
Hur arbetar ni för att Ramnäs ska bli en ny destination?
– Ramnäs är en ort med härlig svensk brukshistoria. Så sent som på 1970-talet stängdes det sista bruket ner. I takt med att bruken stängdes och arbetsgivare försvann minskade även invånarna, precis som för många liknande orter runt omkring Ramnäs. Orten har en sådan vacker miljö där gamla bevarade byggnader och närheten till vattnet gör den unik i sig. Schenströmska Herrgården har sedan 1980-talet fungerat som en konferens och weekendanläggning och har därför många återkommande kunder som gillar oss, säger Linda Wolrath, marknadschef på Schenströmska Herrgården och fortsätter:
– Men vi tror att alla anläggningar behöver något mer, något som gör att man förknippar anläggningen och den geografiska platsen med något. För oss har det blivit vårt gamla stall. En jättestor byggnad i tegel som byggdes på 1800-talet. Trots en omfattande brand stod skalet av tegel och gjutjärnsdetaljer kvar, vilket gjorde att den nästan blev ännu häftigare på något sätt. För att ha verksamhet fullt ut gjorde vi en omfattande renovering av Stallet och hade premiär nu i maj. Vi arbetade även fram ett eget koncept med stor inspiration av amerikansk Real BBQ, det vill säga, kött och korvar som röks i mellan 10 och 15 timmar, som sedan får sin karamellisering över en het grill. Konceptet blev restaurangen Smedens BBQ som nu är verksam i Stallet.
– Vi kan ha 450 sittande gäster och 600 stående gäster.
1. Först inhandlades Schenströmska herrgården.
2. Sedan en eventarena för 600 personer skapas.
3. Världens största hästsko byggs in i grillen.
4. Matkoncept med inspiration från USA.
5. Samverkan med verksamheter på orten.
På invigningen av Smedens BBQ var Minoo Akhtarzand, Landshövding i Västmanlands län på plats och klippte kedjan tillsammans med Jon Wikdahl, ägare av Schenströmska Herrgården.