– Ett av de viktigaste råden jag kan ge vid köp av event, möten och aktiviteter handlar om att som köpare reflektera över och förstå det övergripande syftet med aktiviteten. Det gällde före corona, under corona, och även framåt. Varför ska vi göra eventet, vilket organisatoriskt eller strategiskt mål ska det bidra till och vad vill vi uppnå?
Om du kan besvara dessa frågor och kommunicera ditt syfte är det lättare för en byrå att skapa ett bra event.
Satsa högt
– Det är skillnad på att säga ”vi vill göra vår årliga mässdag för x-antal kunder” och att säga ”genom en unik upplevelse vill vi stärka relationen till våra kunder och etablera oss som thought-leader inom branch A. En thought-leader som utstrålar x och y i enlighet med vår strategi, just nu upplevs vi som z”, säger hon.
– Självklart kan vi producera en på förhand preciserad eventlösning, men vi vill slå ett slag för syftet och tycker att är viktigt. Vi ser fördelarna med de många kunder där vi jobbar långsiktigt med tydliga syften och strategier, där eventet, aktiveringen och mötet är en del av en större företagsstrategi. I händelse av förändrade förutsättningar är det lättare att ställa om och hitta nya vägar mot samma mål. För vi vet vad målet är.
– Med det sagt, lägg tid på en bra genomgång där ni tillsammans (från olika delar av bolaget) har kommit fram till vad syftet och målet är, välj en byrå som det känns lustfyllt och bra i magen att jobba med som ett team (ni kommer spendera mycket tid tillsammans), ha höga ambitioner och känn dig glad och stolt över att tillsammans med byrån få skapa något viktigt och roligt, säger Cecilia Sandström.