Genom nya varumärket Rethink Textiles vill man hjälpa hotellen att attrahera de gäster som söker hållbara boenden, samtidigt som betydelsefulla klimatbesparingar och sociala insatser görs.
Rethink Textiles vision är att hjälpa hotellbranschen att sänka sitt miljömässiga och sociala avtryck från textil. Genom att hyra ut miljömärkta textilier med lägre miljöpåverkan i ett cirkulärt system, där inga textilier går till spillo, vill man hjälpa hotellen att nå sina miljömål. Med hjälp av bland annat utbildningar och kommunikationsverktyg engageras och inspireras medarbetare och hotellgäster så att textilierna ska hålla längre, samtidigt som man ersätter dagens textilkvalitéer med material med lägre klimatpåverkan.
− Rethink Textiles är en cirkulär abonnemangstjänst som omfattar kommunikation, inspiration, utbildning, tvättjänst och textil. Tjänsten riktar sig till hotell som trivs med att tvättservicen tas om hand av ett externt tvätteri och som precis som vi är måna om planetens resurser. För oss är hållbarhet även samverkan. Samverkan mellan gästen, hotellet, tvättjänsten, textilproducenten, aktörer inom återvinning och återbruk samt miljöorganisationen. Om vi jobbar tillsammans kan vi åstadkomma förändring på riktigt, säger Sofia Stahl VarUniks grundare och VD.
Textilierna i abonnemangstjänsten är spårbara i syfte att samla in kundernas unika tvättdata, genom sk. RFID-kod. (Radio Frequency Identification). Baserat på hotellets egna data erbjuds kunderna utbildning i hur man undviker onödigt tvättande, vilket förlänger textiliernas livslängd och sparar både energi och kostnader. Genom RFID-spårningen, möjliggörs också ökad transparens i den textila värdekedjan. En viktig pusselbit i arbetet mot barnarbete, utnyttjande av personal, samt ersättning under överenskomna minimilöner.
I dagarna signerades ett avtal med miljöcertifieradeSamhall, som kommer sköta tvättjänsten på 22 orter runt om i landet.
− Vi är stolta över att vara en del av VarUniks lösning och skapa nytta för både människa och miljö. Genom vår geografiska spridning kan vi erbjuda en kundnära lösning över hela landet, säger Göran Olinder, försäljningsdirektör på Samhall.
− Samhall var vårt förstahandsval som samarbetspartner för vår nya abonnemangstjänst. Deras viktiga arbete för att skapa utvecklande jobb åt personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden, förstärker vårt erbjudande ytterligare. Det stora antalet tvätterier runt om över landet innebär också kortare transportvägar för kunden, vilket minskar utsläppen, säger Sofia Stahl VarUnik.
Fakta om Rethink Textiles abonnemangstjänst
- Alla produkter är miljömärkta med Oeko-Tex Standard 100-certifiering eller högre.
- Abonnemangstjänsten genomförs tillsammans med Samhall som skapar arbetstillfällen för människor långt från arbetsmarknaden.
- Den cirkulära affärsmodellen medför att textilierna ingår i ett slutet cirkulärt system där inget avfall hamnar på tippen.
- Uttjänta produkter upcyklas till nya produkter som tex skopåsar, bärkassar osv.
- Hotellgästen inspireras och bjuds in till samverkan genom ett färdigt kommunikationskit om hotellets textila klimatarbete som kan användas på hemsida, på hotellrummet, i bokningsbekräftelsen samt i sociala medier.