Clarion Hotel har infört en ny tjänst som tillåter gästen att välja bort städningen på sitt hotellrum och istället belönas med lojalitetspoäng. Gästen kan i sin tur välja att antingen behålla poängen själv, alternativt donera dem till UNICEFs projekt mot människohandel i Kambodja.
– Att kombinera miljötänk med att samtidigt bidraga till UNICEF känns genialiskt. En stor eloge till våra kreativa medarbetare som tack vare sin idé fick ta emot priset ”årets jordgubbe” av Petter Stordalen. Detta ger positiva signaler till både gäster och medarbetare samt ligger helt rätt i tiden, säger Henrik Berghult, Senior Vice President Clarion Hotel i ett pressmeddelande.
Green Stay har tagits fram med utgångspunkt i Nordic Choice Hotels miljöstrategi, där målsättningen är att bli ett klimatneutralt företag. I strävan mot minskad förbrukning av kemikalier och vatten, skall Clarion Hotel leda utvecklingen till ett grönare samhälle. Syftet med tjänsten är att gynna både hotellens och gästernas intresse för bevaring av miljön. Gäster som bor mer än en natt, har valet att välja bort städning, dock max 3 nätter per vistelse. Clarion i sin tur, belönar gästen för det aktiva miljövalet med poäng i kedjans lojalitetsprogram. Poängen kan gästen behålla eller donera till Nordic Choice projektet, Sweet Dreams i samarbete med UNICEF.
Hittills har 15-20% av gästerna valt Green Stay när de bor mer än en natt. En siffra som troligtvis ökar, allteftersom programmet blir mer känt. Av de gäster som väljer Green Stay väljer 70 % att donera till UNICEF, snarare än att behålla poängen.
– Med tanke på att affärsresenären nu ersätter sommargästerna hoppas vi att den positiva trenden fortsätter, avslutar Henrik.
De hotell som ligger i topp på Green Stay är: Clarion Wisby, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Clarion Hotel Malmö Live och Clarion Hotel Amaranten.