Alla varumärken behöver berätta sin historia, varför man finns till, vilka problem man löser, hur man tillför värde och vad man står för. Förutom en strategi är varje historia helt beroende av content för att berättas, utvecklas och sen berättas på nytt. Av nya personer, i nya kampanjer, i nya sammanhang. Imorgon, om en vecka och nästa år.
För några år sedan pratade jag med en vän som spenderat hela sin karriär inom digital media och annonsering. Han var förbryllad över att det var många små och nya aktörer som poppade upp och i princip inte tillförde något. De sålde in möjligheten att annonsera, själva uppsättningen av kampanjen oftast i medier som Facebook, Instagram och Google Ads och även rapportering av själva kampanjen. Han berättade att de ibland skar emellan så mycket som 70% av hela annonsbudgeten. Dessutom utan stöd med kampanjidén eller produktion av innehållet. Han sa; ”Om några år förstår företagen detta och det finns AI-teknologi som i princip helt kan ersätta de här substanslösa erbjudandena, och då är Content King. Den som kan producera kampanjen, den som kan bygga idén, det är de som kommer dela på alla de här affärerna i framtiden.
Jag tänkte mycket på det där. Vi jobbade ju mycket med innehåll till våra event, vi hade en studio som vi satte upp under pandemin där vi kunde spela in videoinnehåll, streama från, fota i, osv. Kunde vi bredda affären till flera kanaler och nya typer av uppdrag? Det har gått drygt tre år sedan samtalet och min insikt är att han hade rätt om nästan allt. Men Content är inte King, det är infrastruktur. En räls. Något som behövs, hela tiden, för alla varumärken för att kunna berätta sin story. För att bygga en identitet och för att underbygga en strategi. Content kan inte vara en lyx. Det kan inte vara något man unnar sig ibland. Jag har alltid tänkt så här; vi producerar leveranssäkra event – men det gör många våra konkurrenter också.
Vi skapar snyggt content- det gör flera våra konkurrenter också.
Vi bygger genomtänkta och utmanande koncept – det gör ganska många av våra konkurrenter också.
Men vi kan bygga in de här egenskaperna i ett erbjudande som är annorlunda, med lägre tröskel och som man kan köpa ofta. Det erbjudandet kan konkurrera. Vi vet att många köpare tycker att byråtjänster är dyra. Det betyder inte att man måste prisa ner sig och bli ett lågprisvarumärke. Det betyder att man måste representera att tydligare erbjudande som kunden förstår och där kostnadsbilden blir enligt förväntan. Dyrt betyder inte mycket pengar, det betyder mer än jag förväntade mig. Precis så har vi tänkt när vi nu skapat vår nya studio och contentfabrik på vårt nya kontor på Alströmergatan på Kungsholmen.
Vi har försökt skapa en miljö som är så lik en proffsig TV-Studio som det bara går, men utan att det kostar som en kung. Hos oss finns vare sig guld eller juveler, i stället en plattform för våra kunder att jacka på och som kan bli en naturlig del av deras löpande kommunikation. Man ska kunna komma till oss och spela in månadsmöten till den stora eller utspridda organisationen. Man ska löpande kunna streama webinar till sina kunder, marknadsföra sina utbildningar. Man ska kunna välja att spela in innehåll inför den fysiska konferensen osv.
Att man inte bara ska kunna spela in fina kampanjfilmer, omfattande digitala konferenser etc, det förstår alla att man kan. Poängen? Det ska vara lika självklart att spela in månadsmöten hos oss som att göra en hel digital konferens. Hög nivå – men låg tröskel.
Vi försöker alltid utmana vår bransch, och vår strävan är att vara den nya generationens eventbyrå. Vi försöker självklart höja ribban för våra produktioner, för den kreativa höjden i våra idéer. Men, vi försöker samtidigt sänka tröskeln för att kunna använda oss. Våra kunder ska kunna nå ut till oss ofta. Vi är en modern byrå med ett modernt erbjudande för samtiden och dagens event och kommunikationsköpare. På torsdag och fredag har vi öppet hus i vår nya studio på Kungsholmen. Vill du få inspiration och se hur ni enkelt kan sätta fart på er kommunikation – anmäl dig här!
Av: Niklas Åström, CEO & Founder Koncept & Event