Den 1 juli 2020 blev Bergendal Sveriges första CovidClean-certifierade konferensläggning.
CovidClean är en helt ny internationell standard för att kvalitetskontrollera och säkerställa rutiner, utrustning och åtgärder för att minska smittspridning av Covid-19.
Den nya standarden behandlar allt från städning, hygien och fysisk distansering till utbildning, medvetenhet och resurser på plats.
Bergendals krisgrupp agerade snabbt
Bergendals vd Key Dolk tror att anledning till deras goda resultat av hanteringen av Covid-19 beror på deras välfungerande krisgruppsarbete. Krisgruppen var snabba med att börja agera på allmän information kring viruset och dess spridning.
– Redan söndagen på sportlovet hade vi vidtagit de första åtgärderna genom att kartlägga alla våra medarbetare samt inhyrd personal. De som hade varit utomlands fick stanna hemma när verksamheten drog igång på måndagen, berättar Key Dolk.
Key Dolk berättar att de även stängde rumsbokningskanalerna för att få kontroll över sina hotellgäster. De avbröt också sin kemikaliefria städning och satte upp skyltar om att tvätta händerna sattes upp på toaletterna.
Luftreningsmaskiner, handsprit och japansk hälsning
– Vi ställde ut vår luftreningsmaskiner som renar 300 kvadratmeter per timme från virus, bakterier och andra luftburna partiklar, berättar Key Dolk och fortsätter:
– Handsprit utplacerades vid kaffebufféer, i receptionen och på allmänna toaletter. Vi instruerade dessutom vår personal att använda sig av en så kallad japansk hälsning. Det vill säga buga istället för att ta i hand.
Bergendal styrde även om verksamheten så att konferensgrupperna var totalt åtskilda från varandra.
”Det är viktigt att ha en välfungerande krisgruppsarbete”
– För att få certifikatet gjordes först en självgranskning via SafeHotels CovidCleanverktyg. Därefter kom en inspektör från Safe Hotels ut till Bergendal för att granska våra rutiner på plats, berättar Key Dolk.
Till andra mötesanläggningar som vill bli certifierade menar Key Dolk att det är viktigt att ha ett välfungerande krisgruppsarbete. På det sättet upprättas en säkerhetsmedveten kultur i företaget.
Det kostar med säkerhet menar Key Dolk
– Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering och komma ihåg att det kostar. Att både säga att man aktivt arbetar säkerhet och samtidigt dumpa priserna går inte ihop, säger Key Dolk och fortsätter:
– För att få certifikatet tycker jag att man ska granska sina rutiner beträffande smittspridning inom verksamheten och därefter kontakta SafeHotels för råd och stöd inför certifiering.
Positiv feedback och fler bokningar
Key Dolk berättar att de får mycket positiv feedback på sitt säkerhetsarbete kring Covid-19. Hon berättar att de även har märkt en ökad efterfrågan och fler bokningsförfrågningar på grund av deras certifiering.
– Jag tror att det även i framtiden kommer vara viktigt att via en extern seriös part låta sig granskas så att man inför gäster och kunder kan visa att säkerhetsarbetet är på riktigt.
Exempel på genomförda åtgärder:
- Tät dialog med kunder.
- Personal som är utbildad i symptom en person med trolig Covid-19 smitta uppvisar samt hur smittan sprids.
- Fastställd rutin finns implementerad för att säkerställa hantering av en troligen smittad person inom verksamheten.
- Två IR-termometrar finns att tillgå.
- Har ett lager av skyddsutrustning så som skyddsdräkter och munskydd.
- Fastställda rutiner är implementerade hos personalen vad det gäller städning och desinficering.
- Inga lånepennor i receptionen.
- Slutat med buffélunch tillsvidare.
- Tagit bort salt och peppar från borden.
- Inga köbildningar.
Läs hela dokumentet med åtgärder.