Visit Arctic Europe vann kategorin ”Overcoming cirtical mass”.
– Det här priset vinner vi tack vare fantastiskt samarbete mellan involverade företag, partners och turoperatörer samt mellan oss kollegor på Finnish Lapland Tourist Board, NordNorsk Reiseliv AS och Swedish Lapland Visitors Board, säger Erika Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
– Det projektet gjort konkret är att företagen fått möjligheten att öka sin omsättning. Det har skapat produktsamarbeten över gränserna som marknadsförts på prioriterade marknader genom utvalda turoperatörer. Det är jättekul att man även från projektfinansiärernas sida uppmärksammar resultaten, säger Dan Björk, projektledare för Visit Arctic Europe
– Tillsammans med Nordnorge och Finska Lappland såg vi möjligheten att samarbeta för att öka resandet in till den arktiska delen av Europa. Efterfrågan på vårt område ökar och på internationell resemarknad står vi starkare tillsammans, något som bevisats i ökande gästnätter in till området, säger Erika Mattsson vd för Swedish Lapland Visitors Board.