De tre vinnande bidragen handlar om att få in nyanlända och utrikesfödda på arbetsmarknaden, att motverka och förebygga mobbning på arbetsplatser och att locka barn och unga att intressera sig för teknik.
Vinnaren av Jernhusens eventtävling är PS Communication.
– Det är inte varje dag vi på PS Communication får möjlighet att på ett så tydligt och inspirerande sätt bidra till något gott. Att tävla med våra vänner på Just Arrived kändes självklart, de har hjälpt oss med rekrytering av två fantastiska medarbetare. Det känns otroligt roligt att hjälpa dem ta plats på den finaste kommunikationsytan vi har i Sverige, som dessutom är så starkt knuten till Just Arriveds historia, säger Anna Pesula kundansvarig på PS Communication.
Syftet med Jernhusens årliga eventtävling är att intressera fler varumärken att skapa kreativa upplevelser på centralstationer. Men denna gång valde man ett nytt grepp. Ann Hermansson marknadsansvarig på Jernhusen Media förklarar:
– Eftersom hållbarhet är viktigt för Jernhusen var kriteriet att de tävlande också skulle visa upp på vilket sätt de förändrar världen och gör skillnad. Det innebar samtidigt att det blev en tuffare utmaning, vilket gav oss något färre bidrag än i förra tävlingen. Med tanke på engagemanget alla tävlande visade upp var det absolut värt det.
Alla vinnare och juryns motiveringar
1:a pris – 130 kvm eventyta på Stockholms Centralstation:
JUST ARRIVED (PS COMMUNICATION)
”Med ett ambitiöst bidrag som väl svarar på uppgiften och har en genomtänkt plan för både upplevelsedesign och paketering, blev valet lätt för en enad jury. Vinnare är Just Arrived som tillsammans med PS Communication skapar ett kreativt och upplevelsebaserat sätt att nå ut med sitt budskap för att lyckas med sitt uppdrag: att få in nyanlända och utrikesfödda på arbetsmarknaden. Att idén om Just Arrived föddes på just Centralstationen i Stockholm hösten 2015 när flyktingströmmen ökade, stärker oss i beslutet att utse Just Arrived till vinnare i tävlingen.”
2:a pris – 36 kvm eventyta på Malmö Centralstation:
MAKE A CHANGE (CHANGE THE AGENCY)
”Detta bidrag sätter fingret på ett allvarligt problem i hur vi människor behandlar varandra. Med ett interaktivt koncept som väcker starka känslor och ökar förståelsen för de som är utsatta, är Make a Change i samarbete med Change the Agency värdiga pristagare. Mobbning är aldrig ok, vare sig på skolor, på nätet eller på arbetsplatser. Det här är ett innovativt sätt att förmedla ett viktigt budskap och skapa dialog. Vi tror på Make a Change när de säger – tillsammans kan vi göra något åt det!”
3:e pris – 21 kvm eventyta på Göteborgs Centralstation:
TEKNISKA MUSEET
”Vad händer med utvecklingen av tekniska lösningar på olika utmaningar i samhället och världen om vi 2030 saknar 100 000 teknikutbildade? Juryn gillar Tekniska Museets ansats att med kreativitet och lekfullhet, locka barn och unga att intressera sig för teknik. Med Maker Tour vill de väcka innovationslust och entreprenörsdrömmar, stärka, inspirera och lära ut digital kompetens. Att flera barn och unga får samma möjlighet att testa teknik och programmering är viktigt, inte minst för vår framtida kompetensförsörjning men också ur ett demokratiskt perspektiv. En välförtjänad tredjeplats går till Tekniska Museet!”
De tre eventen kommer att genomföras under en vecka vardera på Jernhusens stationer under första halvåret av 2018.
Läs mer här.