Nu har de byråer som fått högst betyg av sina kunder utsetts till vinnare i respektive kategori.
– Ett stort grattis till årets vinnarbyråer i Årets Byrå 2020, både de som vunnit förut och de som är helt nya på vinnarpallen. Samtliga vinnande byråer har gjort ett fantastiskt arbete. Deras kunder har sagt sitt och tydligt är att de är mycket nöjda med samarbetet och byrårelationen. Bra jobbat, säger Robert Skölfman, vd för Regi, som genomför tävlingen i ett pressmeddelande.
Arrangerades för 20:e året
Årets Byrå är den största branschstudien i sitt slag och i år arrangerades Årets Byrå för 20:e året i Sverige. Totalt deltog 142 byråer inom 14 kategorier och till grund för årets studie låg närmare 2 300 enskilda bedömningar från marknadschefer och kommunikationsköpare.
Undersökningen omfattar cirka 40 frågor. ”Nöjd Kund Index” (NKI) -delen bygger på 14 kriterier, från kreativitet och strategisk kompetens till digital förmåga, proaktivitet, affärsnytta och engagemang och den är tävlingsgrundande.
Årets vinnare prisades under en gala på Berns i Stockholm den 20 februari 2020.
Pristagarna i eventkategorierna
Event & Brand Experience 7-25 MKR
- Brand Arena Nordic Group (BANG Agency)
- Koncept & Event
- Aventi
Event & Brand Experience 25+ MKR
- Ciceron Group
- Nine Yards
- Le Pacte
Bland annat kom Nine Yards på andra plats i år och har under åtta år varit med på prispallen. Ciceron Group vann 2019 priset Årets byrå i kategorin 7-25 miljoner kronor. Det innebär att de både har ökat sin omsättning för att i år hamna i kategorin 25 miljoner kronor och uppåt, bland storbolagen, och att de även tar hem denna kategori i år.
– Jag hade kunnat prata om förbättrade processer, uppdaterad strategi med mera, men i slutändan handlar det nog om passion, engagemang och kärlek. Vi bryr oss helt enkelt. Om varandra och om våra kunder. Jag tror det märks och gör hela skillnaden, säger Cecilia Sandström, COO på Ciceron Group.