Under denna upplaga av mässan, som pågår från den 27 till 29 augusti, erbjuds ett omfattande program med närmare 80 programpunkter. Bland annat finns 16 föreläsningar med branschexperter och sex workshops som är utformade för att fördjupa deltagarnas kunskap och förståelse för aktuella trender och utvecklingar inom området.
Bland utställarna finns företag och designers som visar upp ett brett spektrum av produkter och innovationer inom inredningsdesign. Entrétorgsutställningen ”A Nordic Fairytale” är en av de mest framträdande installationerna, skapad av kreatören och floristen Anna Starrén. Utställningen, som sträcker sig över 200 kvadratmeter, är utformad som en butik och syftar till att ge besökarna både inspiration och ny kunskap.
För de företag och designers som arbetar med hållbarhet har Formex Sustainability Award blivit en viktig del av mässan. Utställande företag tävlar om att vinna priset för den mest hållbara produkten, en utmärkelse som tillkännages i januari 2025.
Området Formex Design Talents fortsätter att vara en viktig plattform för nya och icke etablerade formgivare. Här ges möjlighet att visa upp produkter för inköpare, producenter och media, med syftet att lyfta fram och uppmärksamma nya talanger inom branschen.
Enligt Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex, är intresset för Design Talents stort denna gång: ”Området där våra Design Talents-montrar finns fullkomligt sjuder av energi och upptäckarlust och den här platsen är en av våra stora höjdpunkter. Det är så oerhört viktigt att lyfta, uppmuntra och sätta ljus på framtiden och återväxten i branschen och därför är det otroligt roligt att ansökningarna till Design Talents i augusti slår tidigare rekord, vilket visar på en tillförsikt i branschen.”