Destination Jönköping arbetar för att Jönköping ska erbjuda en mångfald av attraktiva, hållbara möten och evenemang. Utifrån en nytagen strategi är hållbarhet ett utav de tydliga områden som bolaget nu tar ett stort grepp om.
– Denna satsning innebär att vi verkligen kan ge stöttning och vägledning till arrangörer för att de ska göra de nödvändiga val som krävs för att bli mer hållbara, säger Caroline Törnblad, chef Möten och Evenemang på Destination Jönköping.
Evenemanget Jönköping Marathon & Half Marathon är med i satsningen.
– Jättekul, precis vad vi behöver! Hållbarhetsfrågorna är viktiga men också svåra att omfamna, och här ser vi fram emot att få stöttning. Vi ser verkligen fram emot att påbörja detta arbete, säger Tony Hatefnejad, marknadschef och arrangör av Jönköping Marathon & Half Marathon.
Greentime kommer att stötta arrangörerna i hållbarhetsarbetet med digitalt planeringsverktyg, personlig rådgivning och utbildning. Det handlar om såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska dimensioner med aspekter som bland annat jämställdhet, tillgänglighet, transport, avfallshantering, mat & dryck och energianvändning. Det kommer också finnas möjlighet för arrangörerna att uppnå certifieringen Hållbart Evenemang genom att uppnå en rad krav och få en granskning av en oberoende revisor.
Simon Strandvik är VD på Greentime. Han säger om samarbetet:
– Att en så viktig aktör som Destination Jönköping tydligt visar att hållbarhetsfrågorna är viktiga kring evenemang gör denna satsning både viktig och spännande som vi hoppas ger ringar på vattnet. Vi på Greentime vill att besökare och deltagare under evenemangen ska känna att de är med i omställningen till ett hållbart samhälle.