
Peter Winitsky från Creative Meetings summerar 2018 och siar om eventbranschens framtid.
Vilken är din verksamhets största nyhet 2018?
– Genom att vi fick nya ägare i början av året fick vi också in massor av spännande kompetens. Dels har vi vårt koncernhuvudkontor med ett gäng smarta människor, dels deras styrelse med omfattande erfarenhet och även våra elva systerbolag. Vi har flera projekt i pipen för 2019 där vi och våra systerbolag får använda våra respektive specialkompetenser men där 1+1 blir 3 för våra gemensamma kunder. I samband med detta ser vi också hur vår utlandsaffär fortsätter växa och vi har under året varit med grupper i allt från Key West och San Fransisco till Edinburgh och San Sebastian.
Är det något projekt ni rustar för 2019?
– Vi har flera riktigt spännande projekt som är i full produktion. Vi ska bland annat hjälpa ett konsultbolag ta ett helt nytt grepp på deras återkommande internevent för drygt 2.000 deltagare. Vi ska även ha hand om en större grupp näringslivstoppar som under en hel vecka ska uppleva ”the Swedish Model” i en mycket ambitiös förpackning.
Vilka förväntningar har ni för 2019?
– Vi liksom alla våra duktiga branschkollegor har fullt tryck och har haft det länge. Än så länge ser vi inga tecken på avmattning så vi ser fram emot ännu ett år där vi får utmana oss själva och fortsätta utvecklas. Detta i takt med att vi skapar upplevelser för våra kunder som hjälper dem att bli ännu mer framgångsrika. Vi har gjort några nyrekryteringar som förstärker vårt team och som vi tror riktigt mycket på.
Vilka är de främsta trenderna inom din del av bransch?
– Det är fortsatt ökad efterfrågan på klokt innehåll, mätbar effekt och event som gör nytta på riktigt. Dessutom börjar hållbarheten slå igenom ännu tydligare än tidigare och självklart även digitaliseringen. Det där hänger ju också ihop då många möten görs i digital form vilket vi tycker är kanon. Bättre att göra det riktigt bra vid lite färre tillfällen än halvbra alltför många gånger.
Fakta om Creative Meetings:
Creative Meetings erbjuder strategier och genomföranden av B2B-events. Företaget grundades år 1999 och vi har under dessa år genomfört drygt 5.000 framgångsrika events för företag och organisationer.