Hallå där… Erik Flodin, kommunikationsansvarig från Ciceron Group. Här berättar han om deras frukostevent Den Enda Frukosten.
Projektet är ett samarbete mellan Ciceron Group, Grand Hôtel och MediaTec för att visa Cicerons kapacitet inom koncept, event och videoproduktion samt Grand Hôtels Vinterträdgården och MediaTecs tekniklösningar.
Hur föddes idén med frukosteventet?
– Frågan vi ställde oss var hur vi kan skapa en så maximerad frukostupplevelse som möjligt på 45 minuter med många olika inslag, men som fortfarande håller röd tråd och säger något. Något spännande kaotiskt men samtidigt sammanhängande med tydlig dynamik och story, säger Erik Flodin och fortsätter:
– I en stämningsskapande introfilm började vi i Big Bang. Världens första event. Ett myller av materia och händelser som format och omformats sedan dess. Från rörelseenergi och kväve till plankton, människor, möteslokaler och hologramteknik. Olika beståndsdelar som vi människor försöker kombinera till nya event och sammanhang för att skapa mening och kontakt.
Berätta om huvudnumret?
– I ett dansnummer med interaktiva projektioner belystes människans relation till teknik. På storbild gav Oscar Zia ett meddelande till gästerna för att i en sekund teleporteras till ett hologram på scenen i ett framträdande där textrader dök upp som i luften på MediaTecs osynliga projektionsslöja, säger Erik Flodin och fortsätter:
– Genom den allvetande rösten talade vi sedan om sinnenas betydelse för en upplevelse. En äldre kvinna berättade om ett barndomsminne kopplat till skogen varpå rummet fylldes med doft av nyhuggen trä. I ett experiment vid borden fick gästerna sedan dofta på doftessenser från tropik till julkryddor. Varpå salen i ett ögonblick förvandlades till en djungel följt av ett vinterlandskap med fullväggsprojektioner, miljöljud och tillhörande servering för att aktivera alla sinnen. Det spelar roll vad man upplever, när man upplever det och i vilken miljö.
Berätta mer om tekniken kring eventet?
– I ett segment när teknik, ljud och ljus var på max så fick vi publiken att tro att vi hade ett strömavbrott. Det gjorde gästerna riktigt nervösa, och efter en lång stund bröts den obekväma tystnaden av en meditationsguru i högtalarna som i ord precist tog fasta på allas oroliga känslor för att sedan förlösa stämningen i en kortare gemensam meditation, med budskap om att saker ibland inte går som tänkt och vikten av att vara närvarade – en häftig vändning som många imponerades av, säger Erik Flodin och avslutar:
– Att skapa ett event är egentligen bara att sätta ihop massor av olika saker men det fullkomligt essentiella är hur dessa kombineras. Precis som ett pianos 12 toner kan skapa en oändlig mängd vackra symfonier eller bara rent och skärt oljud. Vi förvånas över hur ofta eventelement fortfarande kastas ihop där ute, utan tanke på riktning, dynamik och känslor. Vi tror verkligen på att göra saker annorlunda för att på riktigt få 1+1 att bli 3. Det är något kunderna förtjänar och kommer kräva av oss framöver.
Här kan du se en film från eventet:
Kreativ ledning och produktion: Erik Flodin, Karin Ringbäck och Carl Philip Dickman.