Åsa Keim har anställts som ny operativ chef för Easyfairs Göteborg och blir huvudansvarig för mässor som skapas från Easyfairs Göteborgskontor. Kontoret har i dag 60 anställda och genomför årligen totalt 15-20 mässor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I mässportföljen ingår varumärken som Empack, Elmässan, Fastfood & Café, Restaurangexpo, Fastighetsmässorna och Industrimässorna.
Åsa är civilekonom och har en gedigen bakgrund som marknads- och försäljningschef, samt som management konsult. Hon har även tidigare arbetat som projektledare för ett flertal mässor inom IT- området.
Du började din nya tjänst för vecka sedan – hur känns det?
– Jättebra. Efter en vecka är jag helt manglad och trött, men det känns fantastiskt roligt.
Vad har du på ditt bord just nu?
– Easyfairs befinner sig i en väldigt expansiv fas just nu. Vi håller på att starta upp mässhallen i Åby, vilket innebär att vi i arrangörsdelen förbereder och startar flera nya mässor. På mitt bord ligger en tillväxtplan som ska realiseras, då vi befinner oss i startgroparna nu, sedan ska vi göra det bästa möjliga vad gäller omsättning och lönsamhet.
Du blir ansvarig för själva mässarrangörs-delen i nya Åby-anläggningen, hur går planeringen?
– Det finns en rad mässor och idéer som står på kö för att realiseras i den nya mässhallen, men också på våra andra mässanläggningar. Vi kommer ha mässor på plats runt årsskiftet 2018/2019. Vilka mässor det blir, lanserar vi under hösten.
Vilka förväntningar har du på ditt nya jobb?
– Jag utgår från att det kommer bli en rivstart och full fart. Vi ligger i startgroparna vid ett väldigt expansivt skede. Nu ska vi gasa, eftersom det mesta finns på plats. Jag ser verkligen framför mig att vi kommer ta den plan och målsättning som finns och börja leverera på den. Min förväntan är att vi ska skapa synliga resultat ganska snart.
Ligger fokus främst på den nya anläggningen eller även på de befintliga?
– Vi kan även utveckla de befintliga anläggningarna och mässorna. Företaget har vuxit väldigt fort och vi kommer öka takten även för de befintliga anläggningarna. Sedan är det inte vattentäta skott mellan vad som är nytt och gammalt, en idé som Easyfairs har, är att klona och använda samma mässkoncept på flera ställen. Så en del av tillväxten är inte bara nya mässkoncept, utan även att befintliga koncept sker på nya ställen.
Har nu några mål som du skulle vilja uppnå inom den nya tjänsten?
– Ja, jag har många mål. Men flera av dem är naturligtvis interna. Jag vill utveckla gruppen och personalen ytterligare. Uppnå ännu mer målfokusering och stämning. Jag vill naturligtvis skapa resultat, då jag är en väldigt målinriktad person. Jag tycker att det är en fantastiskt tidpunkt att komma in i bolaget, då vi står i startgroparna för en stor satsning. Det har krattats en del – så nu är det dags att leverera.
Du är civilekonom och har erfarenhet som marknads- och försäljningschef, hur kommer det sig att du vill arbeta inom mässbranschen?
– Jag har jobbat inom mässbranschen förut. I början av min karriär arbetade jag under några år på ett bolag som hette Exponova. Jag jobbade bland annat med Håkan Gershagen, som är en riktigt mässräv. Han lärde mig så otroligt mycket som jag sedan haft med mig i mitt yrkesliv. Den kunskapen har format mig mycket. Senare har jag gått över till kundsidan och arbetat med marknads- och säljfrågor. Nu fick jag möjligheten att komma tillbaka, vilket jag har önskat göra väldigt länge. Jag tycker att mässbranschen är fantastiskt roligt – den är så framtidsinriktad. Branschen är unik måste jag säga, efter att ha kommit från flera olika branscher där man lätt kan bli lite introvert. När jag fick möjligheten att tacka ja till det här uppdraget, så var valet enkelt.
Vad var det som gjorde att du fick tjänsten?
– Jag tror att det var en kombination av att jag har mässerfarenhet och arbetat som projektledare för stora mässor, samt att jag har yrkeserfarenhet inom digital marknadsförning, ledarskapsfrågor och säljfrågor.
Vilka utmaningar ser du med din nya tjänst?
– Att det är väldigt mycket att göra, så det gäller att prioritera rätt saker. När ambitionen är hög och det finns hur mycket som helst att göra, så gäller det att pricka rätt. Det stora utmaningen med branschen i sig, är att verkligen förstå kunderna, både utställare och besökare. Man kan inte sitta inne på kontoret och gissa, man måste vara där ute och ta reda på hur kundernas vardag är på riktigt.
Hur tror du att mässindustrin kommer utvecklas inom de närmaste åren?
– När jag för länge sedan arbetade med mässor var internet nytt och hett. Då pratade man om att behovet av att träffas kommer minska, eftersom alla träffas på nätet. Att mässor var ett medium som skulle försvinna stod då på tapeten. Men så blev det inte – ju mer kontakt man har digitalt, desto större blir behovet av att träffa människor. Mässor har en stabilare grund att stå på i dag. Jag tror att både möten och mässor kommer ha en fin utveckling framöver. Behovet av att mötas är större än någonsin.
Var ser du dig själv om tio år?
– Då är jag här. Det här jobbet är stort och kommer ta många år att leverera på. Easyfairs har höga tillväxtambitioner, så hur stort bolaget är och vad det konkret innebär att vara kvar här, kan vara många saker. Det är också en internationell koncern, så möjligheterna att utvecklas internt är jättestora. Jag vill vara kvar inom Easyfairs och arbeta med mässor. Jag har kommit hem igen, nu tänker jag inte lämna på länge.
Var finner du ny kunskap och inspiration?
– Det gör jag genom att träffa människor i olika branscher. Jag går ofta på seminarier, mässor och nätverkar. Mina förväntningar är att jag nu ska få träffa många företag inom de branscher vi verkar, för att kunna sätta mig in i deras tillvaro och utveckla våra mässor utifrån det.
Har du nått motto?
– Blicka framåt och omfamna förändringar – ta dem till dig och gör dem till dina.
Kan du berätta om något vi inte visste om dig?
– Egentligen skulle jag vilja vara mjölkbonde. Jag älskar djur. Anledningen till att jag inte blev bonde var att man också måste måla lador och ta hand om det praktiska. Jag har en dvärgschnauzer som heter Jonsson och två katter, så jag bygger min bondgård underifrån brukar jag säga. Nästa steg får bli höns.