När restriktioner och pandemi förändrade allt vi tidigare visste om evenemang, konferenser och möten tvingades branschen tänka om och tänka nytt. På bara några veckor byggde eventbyråer upp egna inspelningsstudios för att kunna producera alla digitala evenemang som växte fram. Många byråer har behållit sina studios och fortsatt byta riktning, men på Robot har man valt att återigen fokusera på de klassiska, fysiska evenemangen, även om det finns fortsatt möjlighet till digitala möten vid behov. Vi har pratat med Bo Löwstedt som märker stor efterfrågan på fysiska evenemang.
– Jag upplever verkligen att det är tillbaka som det var innan pandemin. I höst väntar flera konferenser och kickoffer för vår del, samt även en hel del jubileum och invigningar. Jag tror företag vill ses och fira. Just nu har vi inget digitalt eller hybridevenemang på gång.
Två nya stjärnskott i styrkan
Det är inte bara Robots kunder som har något att se fram emot, utan även de själva. Förra veckan välkomnades två nya medarbetare till Robot och i augusti flyttade de in i nya, fräscha lokaler i centrala Södertälje.
– Vi går från tre till fem personer vilket är en ganska stor förändring. Dubbla styrkan betyder ju dubbla förmågan vilket är väldigt roligt.
I mitten på augusti anslöt Maria Höglund och Adam Kårsnäs Dozzi till teamet. Adam har mer än 30 års erfarenhet av evenemang, turné och TV-produktioner som kapellmästare, musiker, producent och inredare. Han är en attributör som känner lite extra för inredning mat och dryck.
Maria har lång erfarenhet av projekt och produktionsledning. Maria har gedigen kunskap inom företagskonferenser, kickoffer, företagsevent och mäss- och eventproduktioner. Dekor, styling, detaljer samt mat och dryck är Marias favoritområden.
Digitala alternativ skapar fler möjligheter för fysiska evenemang
Robot har märkt hos sina kunder att det finns ett stort behov av att ses, umgås och kommunicera fysiskt. Bo tror att detta behov alltid kommer finnas kvar även om den påskyndade digitaliseringen bidragit till många möjligheter.
– Jag tror att det alltid kommer finnas ett behov att mötas. Däremot tror jag att avstämningsmöten och långa resor kan komma att ersättas av digitala lösningar, vilket borgar för mer tid och större budgetar till de fysiska konferenserna och evenemangen.
Samla all information på ett ställe
Som ett komplement till de fysiska evenemangen har Robot utvecklat en app där kunden får hjälp med all planering och information kring evenemanget. I appen går det att bjuda in till evenemanget, sköta anmälningar men även notera önskemål gällande kost och logi. Under själva evenemanget används appen bland annat till kommunikation, feedback, röstningsförfarande och betygssättning. Även agenda, pushmeddelanden, och ”breakout sessions” är uppskattade funktioner. Efter evenemanget fungerar appen som ett verktyg för att tacka besökarna för deltagandet. Dessutom sparas all information för statistik och sammanställning för uppföljning.
– Appen har blivit jättepopulär bland våra kunder. Den är helt fristående och kan användas som en egen produkt eller ingå som en del av själva evenemanget.
Av: Tilda Berggren