Hallå där… Tomasz Pieniazek kreativ chef på Onemotion.
Vad var ert uppdrag?
– Norrsken foundation investerar i bolag som arbetar med innovation och som alla har möjlighet att genom dess produkter och tjänster förbättra världen. Vi fick uppdraget att skapa en invigning av Norrsken house, en plats där 350 entreprenörer i Norrskens anda kan arbeta och nätverka.
Vad var eventets mål och syfte?
– Syftet med invigningen var att locka finansiärer till de olika bolagen som finns i Norrsken house. Briefen var att snabbt få gästerna tillräckligt väl informerade om det bakomliggande syftet med Norrsken foundation och skapa ett intresse att investera i bolagen i Norrsken house för att bidra till bolagens kapitalisering och därmed en bättre värld. Målet var att skapa en plattform för kvalificerade samtal med investerare och påverkare under evenemanget. Bland besökarna fanns utöver investerare, politiker, kungligheter och andra påverkare.
Hur såg arbetsprocessen ut?
– Eftersom tiden var knapp skedde arbetet i mycket nära samarbete med Norrsken, vilket var en nödvändighet då många praktiska detaljer skulle vara tvungna att anpassas under projektets gång, säger Tomasz och fortsätter:
– Vårt uppdrag var att förmedla Norrskens syfte och verksamhet till deltagarna innan invigningen ägde rum, därför ville vi förmedla vårt budskap redan i entrén. Eftersom lokalen inte naturligt erbjuder den typen av förutsättningar, med en stor entré som leder rakt in i lokalerna, beslöt vi istället att gästerna skulle ledas in genom en upplevelsebaserad miljö som skulle skapas i parkeringsgaraget under lokalen. Det skulle också ge oss rätt förutsättningar för att bygga upp den dramaturgi vi önskade.
Kan du kort beskriva genomförandet?
– Gästerna leddes därför till lokalen genom en anspråkslös garageentré under mark där de välkomnades och introducerades till kvällen genom en noggrant dramatiserad upplevelse uppdelad i fyra akter. Första akten bestod i dystopin, att ta del av den värld vi lever i idag, en värld med brinnande krig, akut hungersnöd, ökande ohälsa och terror, säger Tomasz och fortsätter:
– Besökarna fick därefter röra sig vidare till akt två, insikten, där de fick ta del av slutsatsen att det fortfarande finns hopp, det finns mycket att göra och utvecklingen går fortfarande att vända. I den tredje akten påvisade vi det egna ansvaret, det är en lång väg innan trenden är bruten, men det är varje individs ansvar att skapa förändring och besökarna till eventet har större möjlighet att påverka än andra, berättar Tomasz och avslutar:
– I den fjärde akten påvisades slutligen möjligheterna – mycket har redan hänt, och genom utvecklingen av ny teknologi kan vi gemensamt bryta den destruktiva trenden. Genom att utnyttja disruptiv teknologi kan vi öka våra möjligheter att påskynda vändpunkten och förbättra situationen i världen. Besökarna kan genom att investera i bolagen inom Norrsken House påverka en ny riktning för världen.
Vad var största utmaningen?
– Naturligtvis innebar det en hel del produktionsmässiga utmaningar att genomföra det kreativa konceptet, exempelvis att utrymma hela garaget, som normalt används dagligen av såväl hyresgäster som boende i området. Utöver det skulle den dramatiserade resan byggas upp från grunden med miljön som steg för steg skulle illustrera de utmaningar och möjligheter vi står inför. Samtidigt måste de budskap som mötte besökarna balanseras och följa Norrsken foundations tech-image. Skärmar, ljud och ljussättning användes som plattform för att visualisera budskapen – men även en stor del annan scenografi användes för att skapa detaljerade autentiska miljöer och scenarios som flyttade besökarna i tid och rum. Ett stort antal filmer producerades för att accentuera budskapen och förklara de lösningar som står oss till buds.
Hur många gäster hade ni?
– De nära 1 000 gästerna slussades i grupper om cirka 25 personer genom upplevelseområdet innan de anlände till invigningsfesten. Under vandringen skapades ett engagemang hos besökarna som yttrade sig i att de själva var väl insatta i syftet med verksamheten när de anslöt till invigningen, men även i vad de delade med sig av evenemanget i sociala medier.
Hur blev resultat?
– Den spektakulära entrén gjorde att samtliga gäster var väl insatta i evenemangets och verksamhetens syfte när de klev in i lokalen. För många besökare var entrén en stor del av det bestående minnet från kvällen och den flitigast delade händelsen i sociala medier under kvällen. Även om det kvantitativt är svårt att mäta exakta resultat initierades många samarbeten och investeringar under kvällen som över tid kommer att gynna oss alla.
Se filmen om eventet nedan: